HDTV eller diamantring? Kvinnans konsumtion utmanar marknadsförare
(2008)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Vi har sett att kvinnans köpbeslutsprocess skiljer sig något från mannens varvid den reklam som skall attrahera henne måste förändras. Reklamen skall inte vara alltför tydligt riktad till kvinnan utan skall syfta till att hon känner sig inkluderad. Kvinnan söker mycket information och råd innan ett köpbeslut. Företagen skall stäva efter att bli den kvinnan vänder sig till under processens gång. Kvinnan attraheras främst av reklam som visar på produktens funktionalitet medan hon senare, längre fram i köpbeslutsprocessen, även gärna tar del av de tekniska specifikationerna. Då kvinnan är en sann holistisk konsument måste alla delar i marknadsmixen hänga samman. Extremt viktigt är att butikerna och den service kvinnan får där, lever upp till... (More)
- Vi har sett att kvinnans köpbeslutsprocess skiljer sig något från mannens varvid den reklam som skall attrahera henne måste förändras. Reklamen skall inte vara alltför tydligt riktad till kvinnan utan skall syfta till att hon känner sig inkluderad. Kvinnan söker mycket information och råd innan ett köpbeslut. Företagen skall stäva efter att bli den kvinnan vänder sig till under processens gång. Kvinnan attraheras främst av reklam som visar på produktens funktionalitet medan hon senare, längre fram i köpbeslutsprocessen, även gärna tar del av de tekniska specifikationerna. Då kvinnan är en sann holistisk konsument måste alla delar i marknadsmixen hänga samman. Extremt viktigt är att butikerna och den service kvinnan får där, lever upp till det reklamen lovar. För att öka kvinnans exponering till företagens reklam föreslås att fler kommunikationskanaler som riktar sig till kvinnor används. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1340979
- author
- Hultengren, Ebba and Bengtsson, Isabel
- supervisor
- organization
- year
- 2008
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- kvinna, reklam, hemelektronik, konsumentbeteende, konsumtion, marknadsföring, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1340979
- date added to LUP
- 2008-06-05 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 17:11:08
@misc{1340979, abstract = {{Vi har sett att kvinnans köpbeslutsprocess skiljer sig något från mannens varvid den reklam som skall attrahera henne måste förändras. Reklamen skall inte vara alltför tydligt riktad till kvinnan utan skall syfta till att hon känner sig inkluderad. Kvinnan söker mycket information och råd innan ett köpbeslut. Företagen skall stäva efter att bli den kvinnan vänder sig till under processens gång. Kvinnan attraheras främst av reklam som visar på produktens funktionalitet medan hon senare, längre fram i köpbeslutsprocessen, även gärna tar del av de tekniska specifikationerna. Då kvinnan är en sann holistisk konsument måste alla delar i marknadsmixen hänga samman. Extremt viktigt är att butikerna och den service kvinnan får där, lever upp till det reklamen lovar. För att öka kvinnans exponering till företagens reklam föreslås att fler kommunikationskanaler som riktar sig till kvinnor används.}}, author = {{Hultengren, Ebba and Bengtsson, Isabel}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{HDTV eller diamantring? Kvinnans konsumtion utmanar marknadsförare}}, year = {{2008}}, }