Sponsring ur ett redovisnings- och beskattningsperspektiv
(2007)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Enligt alla respondenter finns det ett stort behov av ny lagstiftning. Det lagförslag som lades av Stockholms handelskammare i november 2006 skulle underlätta avsevärt för alla respondenter. Rättsinstansens definition av sponsring ligger till grund för tillämpningen och därmed för rättspraxis. Mellan rättsväsendets definitioner av sponsring och den företagsekonomiska definitionen finns ett stort gap vilket har lett till att Skatteverkets på rättspraxis baserade riktlinjer inte följs. Riktlinjerna upplevs av företagen som orimliga och verklighetsfrämmande. Sponsring är marknadsföring och borde skatterättsligt behandlas neutralt i förhållande till andra marknadsföringsverktyg vilket inte är fallet. De mycket oklara reglerna om värdering av... (More)
- Enligt alla respondenter finns det ett stort behov av ny lagstiftning. Det lagförslag som lades av Stockholms handelskammare i november 2006 skulle underlätta avsevärt för alla respondenter. Rättsinstansens definition av sponsring ligger till grund för tillämpningen och därmed för rättspraxis. Mellan rättsväsendets definitioner av sponsring och den företagsekonomiska definitionen finns ett stort gap vilket har lett till att Skatteverkets på rättspraxis baserade riktlinjer inte följs. Riktlinjerna upplevs av företagen som orimliga och verklighetsfrämmande. Sponsring är marknadsföring och borde skatterättsligt behandlas neutralt i förhållande till andra marknadsföringsverktyg vilket inte är fallet. De mycket oklara reglerna om värdering av motprestationer leder till att det är omöjligt för företagen att i förväg beräkna nettokostnaden för sponsring. Trots lagfäst gåvoförbud i aktiebolagslagen anser Regeringsrätten att sponsring delvis bör betraktas som gåva. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1341268
- author
- Ahlkvist, Jesper ; Olsson, Annika and Andersson, Sofia
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Sponsring, allmännyttiga föreningar, reklamskatt, förutsebarhet, skatterättsliga principer, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1341268
- date added to LUP
- 2007-06-07 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 16:45:35
@misc{1341268, abstract = {{Enligt alla respondenter finns det ett stort behov av ny lagstiftning. Det lagförslag som lades av Stockholms handelskammare i november 2006 skulle underlätta avsevärt för alla respondenter. Rättsinstansens definition av sponsring ligger till grund för tillämpningen och därmed för rättspraxis. Mellan rättsväsendets definitioner av sponsring och den företagsekonomiska definitionen finns ett stort gap vilket har lett till att Skatteverkets på rättspraxis baserade riktlinjer inte följs. Riktlinjerna upplevs av företagen som orimliga och verklighetsfrämmande. Sponsring är marknadsföring och borde skatterättsligt behandlas neutralt i förhållande till andra marknadsföringsverktyg vilket inte är fallet. De mycket oklara reglerna om värdering av motprestationer leder till att det är omöjligt för företagen att i förväg beräkna nettokostnaden för sponsring. Trots lagfäst gåvoförbud i aktiebolagslagen anser Regeringsrätten att sponsring delvis bör betraktas som gåva.}}, author = {{Ahlkvist, Jesper and Olsson, Annika and Andersson, Sofia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Sponsring ur ett redovisnings- och beskattningsperspektiv}}, year = {{2007}}, }