Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Från ord till handling- spridning och förankring av en vision

Karlsson, Tomas ; Petersson, Marie and Dalén, Daniel (2003)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Problem: Hur kan en organisation arbeta för att individerna i organisationen ska ta till sig den uttalade visionen på ett sådant sätt att den faktiskt påverkar det dagliga arbetet? Syfte: Vårt syfte är att undersöka vilka faktorer som påverkar spridningen och förankringen av visionen hos medarbetarna i organisationen Metod: Studien baseras på djupintervjuer med respondenter på två fallföretag, Bilen AB och Ljuset AB. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod för att belysa begreppet vision. Resultat: Det går att spåra en vision i en organisation utifrån den metod vi har valt. En vision har ingen kraft i sig själv, utan måste ges liv av företagsledningen. En vision är ingenting som implementeras, utan detta är en process som... (More)
Problem: Hur kan en organisation arbeta för att individerna i organisationen ska ta till sig den uttalade visionen på ett sådant sätt att den faktiskt påverkar det dagliga arbetet? Syfte: Vårt syfte är att undersöka vilka faktorer som påverkar spridningen och förankringen av visionen hos medarbetarna i organisationen Metod: Studien baseras på djupintervjuer med respondenter på två fallföretag, Bilen AB och Ljuset AB. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod för att belysa begreppet vision. Resultat: Det går att spåra en vision i en organisation utifrån den metod vi har valt. En vision har ingen kraft i sig själv, utan måste ges liv av företagsledningen. En vision är ingenting som implementeras, utan detta är en process som ständigt måste pågå. De anställda måste både vara delaktiga i, och utvecklas med, företaget vision. Vision och företagskultur är starkt kopplade till varandra, då det handlar om att skapa samhörighet och gemenskap. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Karlsson, Tomas ; Petersson, Marie and Dalén, Daniel
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Vision, kommunikation, intern marknadsföring, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1341540
date added to LUP
2003-01-15 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:31:48
@misc{1341540,
  abstract     = {{Problem: Hur kan en organisation arbeta för att individerna i organisationen ska ta till sig den uttalade visionen på ett sådant sätt att den faktiskt påverkar det dagliga arbetet? Syfte: Vårt syfte är att undersöka vilka faktorer som påverkar spridningen och förankringen av visionen hos medarbetarna i organisationen Metod: Studien baseras på djupintervjuer med respondenter på två fallföretag, Bilen AB och Ljuset AB. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod för att belysa begreppet vision. Resultat: Det går att spåra en vision i en organisation utifrån den metod vi har valt. En vision har ingen kraft i sig själv, utan måste ges liv av företagsledningen. En vision är ingenting som implementeras, utan detta är en process som ständigt måste pågå. De anställda måste både vara delaktiga i, och utvecklas med, företaget vision. Vision och företagskultur är starkt kopplade till varandra, då det handlar om att skapa samhörighet och gemenskap.}},
  author       = {{Karlsson, Tomas and Petersson, Marie and Dalén, Daniel}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Från ord till handling- spridning och förankring av en vision}},
  year         = {{2003}},
}