Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Marknadsföring via personliga bloggar - trovärdigt & styrbart?

Branthammer, Sandra and Borg, Sara (2007)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syftet med uppsatsen är att studera vilka faktorer som gör bloggen trovärdig utifrån ett marknadsföringsteoretiskt perspektiv. Vi vill dessutom undersöka om bloggen har ökat möjligheten till att styra word of mouth. Baserat på detta vill vi se om bloggen kan vara både trovärdig och öka möjligheten till att styra word of mouth. Vi har använt oss av ett kvalitativt tillvägagångssätt för att skapa en djupgående förståelse för bloggen som marknadsföringsverktyg. Vi har genomfört en fallstudie av fyra svenska modeföretag och tre svenska PRbyråer.
Vi har dessutom intervjuat fem experter inom ämnesområdet. Vår analys visar att bloggen ses som trovärdig då det är ett uttryck för word of mouth. Bloggens trovärdighet kan påverkas ytterligare... (More)
Syftet med uppsatsen är att studera vilka faktorer som gör bloggen trovärdig utifrån ett marknadsföringsteoretiskt perspektiv. Vi vill dessutom undersöka om bloggen har ökat möjligheten till att styra word of mouth. Baserat på detta vill vi se om bloggen kan vara både trovärdig och öka möjligheten till att styra word of mouth. Vi har använt oss av ett kvalitativt tillvägagångssätt för att skapa en djupgående förståelse för bloggen som marknadsföringsverktyg. Vi har genomfört en fallstudie av fyra svenska modeföretag och tre svenska PRbyråer.
Vi har dessutom intervjuat fem experter inom ämnesområdet. Vår analys visar att bloggen ses som trovärdig då det är ett uttryck för word of mouth. Bloggens trovärdighet kan påverkas ytterligare positivt i och med en ökad sannolikhet för identifikation för mottagaren, samt av öppenhet. Detta förstärks av bloggarnas roll som opinionsledare samt av
mediet i sig. Slutsatserna kring bloggens styrbarhet visar att företag sammantaget torde ha möjlighet till ökad påverkan över det kommunicerade budskapet. Det är således möjligt för bloggen att vara trovärdig och även kunna påverkas av företag i marknadsföringsföringssyfte. Nyckelfaktorn är ömsesidig öppenhet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Branthammer, Sandra and Borg, Sara
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
bloggar, word of mouth, opinionsledare, trovärdighet, styrbarhet, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1342155
date added to LUP
2007-01-19 00:00:00
date last changed
2012-04-02 16:23:24
@misc{1342155,
  abstract     = {{Syftet med uppsatsen är att studera vilka faktorer som gör bloggen trovärdig utifrån ett marknadsföringsteoretiskt perspektiv. Vi vill dessutom undersöka om bloggen har ökat möjligheten till att styra word of mouth. Baserat på detta vill vi se om bloggen kan vara både trovärdig och öka möjligheten till att styra word of mouth. Vi har använt oss av ett kvalitativt tillvägagångssätt för att skapa en djupgående förståelse för bloggen som marknadsföringsverktyg. Vi har genomfört en fallstudie av fyra svenska modeföretag och tre svenska PRbyråer.
Vi har dessutom intervjuat fem experter inom ämnesområdet. Vår analys visar att bloggen ses som trovärdig då det är ett uttryck för word of mouth. Bloggens trovärdighet kan påverkas ytterligare positivt i och med en ökad sannolikhet för identifikation för mottagaren, samt av öppenhet. Detta förstärks av bloggarnas roll som opinionsledare samt av
mediet i sig. Slutsatserna kring bloggens styrbarhet visar att företag sammantaget torde ha möjlighet till ökad påverkan över det kommunicerade budskapet. Det är således möjligt för bloggen att vara trovärdig och även kunna påverkas av företag i marknadsföringsföringssyfte. Nyckelfaktorn är ömsesidig öppenhet.}},
  author       = {{Branthammer, Sandra and Borg, Sara}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Marknadsföring via personliga bloggar - trovärdigt & styrbart?}},
  year         = {{2007}},
}