Logotyp vs. Förändringsbehov – ur ett konsumentperspektiv
(2006)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med vår forskning är att öka förståelsen för hur ett logotypbyte uppfattas av individen samt hur väl företagets motiv till förändringen lyser igenom i den nya logotypen. Vi har valt en induktiv ansats med en kvalitativ forskningsmetod. Intervjuer ligget således till grund för vårt fortsatta arbete. Teorier rörande varumärkesidentitet, logotypens egenskaper samt konsumentens beteende som är relevanta för vår uppsats tas upp. Dessa hjälper oss sedan tolka vår empiri. Vi har valt att intervjua marknadscheferna på de två företag vi studerar, samt att genomföra 14 stycken konsumentintervjuer. Dessa ligger till grund för analysen genom teorierna för att komma fram till en slutsats. I slutsatsen görs en sista koppling till vår... (More)
- Syftet med vår forskning är att öka förståelsen för hur ett logotypbyte uppfattas av individen samt hur väl företagets motiv till förändringen lyser igenom i den nya logotypen. Vi har valt en induktiv ansats med en kvalitativ forskningsmetod. Intervjuer ligget således till grund för vårt fortsatta arbete. Teorier rörande varumärkesidentitet, logotypens egenskaper samt konsumentens beteende som är relevanta för vår uppsats tas upp. Dessa hjälper oss sedan tolka vår empiri. Vi har valt att intervjua marknadscheferna på de två företag vi studerar, samt att genomföra 14 stycken konsumentintervjuer. Dessa ligger till grund för analysen genom teorierna för att komma fram till en slutsats. I slutsatsen görs en sista koppling till vår problemformulering där denna samtidigt besvaras. En modell introduceras för att lättare presentera vår slutsats. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1342252
- author
- Eliasson, Emmy ; Molander Hjorth, Olof and Svensson, Petra
- supervisor
- organization
- year
- 2006
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Logotyp, visuell identitet, visuell kommunikation, förändringsbehov, varumärke, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1342252
- date added to LUP
- 2006-01-10 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 15:54:41
@misc{1342252, abstract = {{Syftet med vår forskning är att öka förståelsen för hur ett logotypbyte uppfattas av individen samt hur väl företagets motiv till förändringen lyser igenom i den nya logotypen. Vi har valt en induktiv ansats med en kvalitativ forskningsmetod. Intervjuer ligget således till grund för vårt fortsatta arbete. Teorier rörande varumärkesidentitet, logotypens egenskaper samt konsumentens beteende som är relevanta för vår uppsats tas upp. Dessa hjälper oss sedan tolka vår empiri. Vi har valt att intervjua marknadscheferna på de två företag vi studerar, samt att genomföra 14 stycken konsumentintervjuer. Dessa ligger till grund för analysen genom teorierna för att komma fram till en slutsats. I slutsatsen görs en sista koppling till vår problemformulering där denna samtidigt besvaras. En modell introduceras för att lättare presentera vår slutsats.}}, author = {{Eliasson, Emmy and Molander Hjorth, Olof and Svensson, Petra}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Logotyp vs. Förändringsbehov – ur ett konsumentperspektiv}}, year = {{2006}}, }