Ungdomsidealet som möjligt marknadsföringsverktyg
(2004)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet med vår uppsats är att, genom teoristudier, fokusgruppintervjuer och individuella intervjuer med kännare inom området, förstå hur och till vilken grad ungdomar som referensgrupp har inflytande på yngre medelålders- och medelålders människors konsumtionsmönster. Vidare har vi med vår efterforskning för avsikt, att utveckla marknadsförares förståelse kring ungdomsidealet i samhället och hur detta skall beaktas i marknadsföringsplaneringen. Metod: Vi har i vår uppsats genomfört en litteraturstudie, där teorier kring referensgrupper, self-concept, difusion av mode och innovationer samt köp- och beslutsprocessen behandlas. Vidare har empirisk information samlats in genom individuella intervjuer med representanter för näringslivet.... (More)
- Syfte: Syftet med vår uppsats är att, genom teoristudier, fokusgruppintervjuer och individuella intervjuer med kännare inom området, förstå hur och till vilken grad ungdomar som referensgrupp har inflytande på yngre medelålders- och medelålders människors konsumtionsmönster. Vidare har vi med vår efterforskning för avsikt, att utveckla marknadsförares förståelse kring ungdomsidealet i samhället och hur detta skall beaktas i marknadsföringsplaneringen. Metod: Vi har i vår uppsats genomfört en litteraturstudie, där teorier kring referensgrupper, self-concept, difusion av mode och innovationer samt köp- och beslutsprocessen behandlas. Vidare har empirisk information samlats in genom individuella intervjuer med representanter för näringslivet. Slutligen har 3 fokusgruppintervjuer genomförts. Slutsats: Utifrån vår analys har vi kommit fram till att ungdomars funktion för yngre medelålders- och medelålders människor kan åskådliggöras i form av fyra olika roller. Dessa är rådgivare, påverkare, medverkare och avskräckare. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1342428
- author
- Söderström, Karin ; Larsson, Tommy and Majs, Petra
- supervisor
- organization
- year
- 2004
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Referensgrupp, ungdomar, ålder, påverkan och ideal, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1342428
- date added to LUP
- 2004-01-16 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 14:54:44
@misc{1342428, abstract = {{Syfte: Syftet med vår uppsats är att, genom teoristudier, fokusgruppintervjuer och individuella intervjuer med kännare inom området, förstå hur och till vilken grad ungdomar som referensgrupp har inflytande på yngre medelålders- och medelålders människors konsumtionsmönster. Vidare har vi med vår efterforskning för avsikt, att utveckla marknadsförares förståelse kring ungdomsidealet i samhället och hur detta skall beaktas i marknadsföringsplaneringen. Metod: Vi har i vår uppsats genomfört en litteraturstudie, där teorier kring referensgrupper, self-concept, difusion av mode och innovationer samt köp- och beslutsprocessen behandlas. Vidare har empirisk information samlats in genom individuella intervjuer med representanter för näringslivet. Slutligen har 3 fokusgruppintervjuer genomförts. Slutsats: Utifrån vår analys har vi kommit fram till att ungdomars funktion för yngre medelålders- och medelålders människor kan åskådliggöras i form av fyra olika roller. Dessa är rådgivare, påverkare, medverkare och avskräckare.}}, author = {{Söderström, Karin and Larsson, Tommy and Majs, Petra}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Ungdomsidealet som möjligt marknadsföringsverktyg}}, year = {{2004}}, }