Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Varumärkeslojalitet: en studie med fokus på icke-lojalitet.

Ekberg, Helena and Rastgari, Ramin (2005)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
En viktig del av vårt syfte är att utveckla en modell och därmed förklara vad som skiljer den lojala kunden ifrån den icke-lojala kunden. Vårt syfte är också att studera den eventuella koppling som finns mellan varumärkeskapital och varumärkeslojalitet. Ytterligare en viktig del av arbetet är att lyfta fram argument för varför mer fokus bör läggas på icke-lojalitet. Med utgångspunkt från en redan operationell modell för konsumentbaserat varumärkeskapital har vi kompletterat modellen. Genom en kvantitativ metod har vi lyckats skapa en ny struktur i varumärkeskapitalsmodellen. Utifrån resultatet av vår studie har vi kunnat urskilja tre stycken tendenser vad gäller icke-lojalitet, nämligen betydelsen av stil/status, förnuft och... (More)
En viktig del av vårt syfte är att utveckla en modell och därmed förklara vad som skiljer den lojala kunden ifrån den icke-lojala kunden. Vårt syfte är också att studera den eventuella koppling som finns mellan varumärkeskapital och varumärkeslojalitet. Ytterligare en viktig del av arbetet är att lyfta fram argument för varför mer fokus bör läggas på icke-lojalitet. Med utgångspunkt från en redan operationell modell för konsumentbaserat varumärkeskapital har vi kompletterat modellen. Genom en kvantitativ metod har vi lyckats skapa en ny struktur i varumärkeskapitalsmodellen. Utifrån resultatet av vår studie har vi kunnat urskilja tre stycken tendenser vad gäller icke-lojalitet, nämligen betydelsen av stil/status, förnuft och hänsyn/omtanke. Detta gör att vi har kunnat skapa oss en tydligare bild av vad som ligger bakom den icke-lojala konsumentens attityd och beteende. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ekberg, Helena and Rastgari, Ramin
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Varumärkeslojalitet, varumärkeskapital, icke-lojalitet, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1342801
date added to LUP
2005-06-03 00:00:00
date last changed
2012-04-02 15:31:32
@misc{1342801,
  abstract     = {{En viktig del av vårt syfte är att utveckla en modell och därmed förklara vad som skiljer den lojala kunden ifrån den icke-lojala kunden. Vårt syfte är också att studera den eventuella koppling som finns mellan varumärkeskapital och varumärkeslojalitet. Ytterligare en viktig del av arbetet är att lyfta fram argument för varför mer fokus bör läggas på icke-lojalitet. Med utgångspunkt från en redan operationell modell för konsumentbaserat varumärkeskapital har vi kompletterat modellen. Genom en kvantitativ metod har vi lyckats skapa en ny struktur i varumärkeskapitalsmodellen. Utifrån resultatet av vår studie har vi kunnat urskilja tre stycken tendenser vad gäller icke-lojalitet, nämligen betydelsen av stil/status, förnuft och hänsyn/omtanke. Detta gör att vi har kunnat skapa oss en tydligare bild av vad som ligger bakom den icke-lojala konsumentens attityd och beteende.}},
  author       = {{Ekberg, Helena and Rastgari, Ramin}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Varumärkeslojalitet: en studie med fokus på icke-lojalitet.}},
  year         = {{2005}},
}