Varumärkeslojalitet: en studie med fokus på icke-lojalitet.
(2005)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- En viktig del av vårt syfte är att utveckla en modell och därmed förklara vad som skiljer den lojala kunden ifrån den icke-lojala kunden. Vårt syfte är också att studera den eventuella koppling som finns mellan varumärkeskapital och varumärkeslojalitet. Ytterligare en viktig del av arbetet är att lyfta fram argument för varför mer fokus bör läggas på icke-lojalitet. Med utgångspunkt från en redan operationell modell för konsumentbaserat varumärkeskapital har vi kompletterat modellen. Genom en kvantitativ metod har vi lyckats skapa en ny struktur i varumärkeskapitalsmodellen. Utifrån resultatet av vår studie har vi kunnat urskilja tre stycken tendenser vad gäller icke-lojalitet, nämligen betydelsen av stil/status, förnuft och... (More)
- En viktig del av vårt syfte är att utveckla en modell och därmed förklara vad som skiljer den lojala kunden ifrån den icke-lojala kunden. Vårt syfte är också att studera den eventuella koppling som finns mellan varumärkeskapital och varumärkeslojalitet. Ytterligare en viktig del av arbetet är att lyfta fram argument för varför mer fokus bör läggas på icke-lojalitet. Med utgångspunkt från en redan operationell modell för konsumentbaserat varumärkeskapital har vi kompletterat modellen. Genom en kvantitativ metod har vi lyckats skapa en ny struktur i varumärkeskapitalsmodellen. Utifrån resultatet av vår studie har vi kunnat urskilja tre stycken tendenser vad gäller icke-lojalitet, nämligen betydelsen av stil/status, förnuft och hänsyn/omtanke. Detta gör att vi har kunnat skapa oss en tydligare bild av vad som ligger bakom den icke-lojala konsumentens attityd och beteende. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1342801
- author
- Ekberg, Helena and Rastgari, Ramin
- supervisor
- organization
- year
- 2005
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Varumärkeslojalitet, varumärkeskapital, icke-lojalitet, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1342801
- date added to LUP
- 2005-06-03 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 15:31:32
@misc{1342801, abstract = {{En viktig del av vårt syfte är att utveckla en modell och därmed förklara vad som skiljer den lojala kunden ifrån den icke-lojala kunden. Vårt syfte är också att studera den eventuella koppling som finns mellan varumärkeskapital och varumärkeslojalitet. Ytterligare en viktig del av arbetet är att lyfta fram argument för varför mer fokus bör läggas på icke-lojalitet. Med utgångspunkt från en redan operationell modell för konsumentbaserat varumärkeskapital har vi kompletterat modellen. Genom en kvantitativ metod har vi lyckats skapa en ny struktur i varumärkeskapitalsmodellen. Utifrån resultatet av vår studie har vi kunnat urskilja tre stycken tendenser vad gäller icke-lojalitet, nämligen betydelsen av stil/status, förnuft och hänsyn/omtanke. Detta gör att vi har kunnat skapa oss en tydligare bild av vad som ligger bakom den icke-lojala konsumentens attityd och beteende.}}, author = {{Ekberg, Helena and Rastgari, Ramin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Varumärkeslojalitet: en studie med fokus på icke-lojalitet.}}, year = {{2005}}, }