Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Systembolaget på en avmonopoliserad marknad

Vlahov, Snjezana ; Olsson, Stefan and Zavetin Mehmed, Erdintch (2005)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Sammanfattning
I dagsläget debatteras det frekvent kring Systembolagets ”vara eller inte vara”. Konsumtionen i landet stiger i högre grad än vad Systembolagets försäljning gör. I Skåne län har Systembolaget försäljningssiffror minskat trots att konsumtionen stigit. Inom en snar framtid kan staten tvingas fatta beslut om en eventuell sänkning av alkoholskatten och en avmonopolisering av alkoholmarknaden för att bevara folkhälsan. Den här uppsatsen syfte inriktar sig på att klargöra om det finnas en framtid för Systembolaget efter en eventuell avreglering på den svenska alkoholmarknaden. Uppsatsen ämnar även identifiera vilket eller vilka segment Systembolaget bör inrikta sig på för att bli en framgångsrik aktör på en avreglerad marknad.... (More)
Sammanfattning
I dagsläget debatteras det frekvent kring Systembolagets ”vara eller inte vara”. Konsumtionen i landet stiger i högre grad än vad Systembolagets försäljning gör. I Skåne län har Systembolaget försäljningssiffror minskat trots att konsumtionen stigit. Inom en snar framtid kan staten tvingas fatta beslut om en eventuell sänkning av alkoholskatten och en avmonopolisering av alkoholmarknaden för att bevara folkhälsan. Den här uppsatsen syfte inriktar sig på att klargöra om det finnas en framtid för Systembolaget efter en eventuell avreglering på den svenska alkoholmarknaden. Uppsatsen ämnar även identifiera vilket eller vilka segment Systembolaget bör inrikta sig på för att bli en framgångsrik aktör på en avreglerad marknad. Undersökningens resultat bygger på enkäter som genomförts med kunder som har handlat på Systembolaget under det senaste året. Genom enkäten har vi försökt skapa en uppfattning om kunderna och deras köpbeteende. Vi har även försökt att identifiera kundernas grad av nöjdhet för att kunna förutspå deras grad av lojalitet gentemot Systembolaget när fler aktörer etableras på den avmonopoliserade marknaden. Slutligen kan vi konstatera att Systembolaget frambringar en stor nöjdhet hos kunderna. Dock visar undersökningen att merparten av kunderna trots sin höga grad av nöjdhet skulle vilja ha alternativa inköpsställen för alkoholhaltiga drycker. Således kan det konstateras att det finns utrymme för nya aktörer på en avreglerad marknad i form av livsmedelsbutiker men även i form av butiker som specialiserar sig på öl, vin respektive sprit. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Vlahov, Snjezana ; Olsson, Stefan and Zavetin Mehmed, Erdintch
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
behov, nöjdhet, lojalitet, Köpbeteende, Segmentering, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1342959
date added to LUP
2005-01-17 00:00:00
date last changed
2012-04-02 15:18:30
@misc{1342959,
  abstract     = {{Sammanfattning
I dagsläget debatteras det frekvent kring Systembolagets ”vara eller inte vara”. Konsumtionen i landet stiger i högre grad än vad Systembolagets försäljning gör. I Skåne län har Systembolaget försäljningssiffror minskat trots att konsumtionen stigit. Inom en snar framtid kan staten tvingas fatta beslut om en eventuell sänkning av alkoholskatten och en avmonopolisering av alkoholmarknaden för att bevara folkhälsan. Den här uppsatsen syfte inriktar sig på att klargöra om det finnas en framtid för Systembolaget efter en eventuell avreglering på den svenska alkoholmarknaden. Uppsatsen ämnar även identifiera vilket eller vilka segment Systembolaget bör inrikta sig på för att bli en framgångsrik aktör på en avreglerad marknad. Undersökningens resultat bygger på enkäter som genomförts med kunder som har handlat på Systembolaget under det senaste året. Genom enkäten har vi försökt skapa en uppfattning om kunderna och deras köpbeteende. Vi har även försökt att identifiera kundernas grad av nöjdhet för att kunna förutspå deras grad av lojalitet gentemot Systembolaget när fler aktörer etableras på den avmonopoliserade marknaden. Slutligen kan vi konstatera att Systembolaget frambringar en stor nöjdhet hos kunderna. Dock visar undersökningen att merparten av kunderna trots sin höga grad av nöjdhet skulle vilja ha alternativa inköpsställen för alkoholhaltiga drycker. Således kan det konstateras att det finns utrymme för nya aktörer på en avreglerad marknad i form av livsmedelsbutiker men även i form av butiker som specialiserar sig på öl, vin respektive sprit.}},
  author       = {{Vlahov, Snjezana and Olsson, Stefan and Zavetin Mehmed, Erdintch}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Systembolaget på en avmonopoliserad marknad}},
  year         = {{2005}},
}