Balanced Scorecard- en utvärdering av Nordea Kundcenter Privat
(2006)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Vårt syfte med uppsatsen var att beskriva, analysera och ange förutsättningarna för, och den praktiska utformningen av Balanced Scorecard på Nordea Kundcenter Privat i Malmö. Vi har genomfört en fallstudie med målet att utveckla och ge förslag på förbättringar för det befintliga styrkortet i syfte att utveckla verksamheten inom samtliga perspektiv. Vi har genom vår studie genomfört den första externa utvärderingen av Balanced Scorecard på Nordea Kundcenter Privat i Malmö. Utifrån den kan vi konstatera att styrkortet är väl implementerat i organisationen och fungerar idag som ett bra verktyg för strukturering, planering och utvärderingen av verksamheten. Genom studien har vi också kunnat konstatera att de viktigaste faktorerna till att... (More)
- Vårt syfte med uppsatsen var att beskriva, analysera och ange förutsättningarna för, och den praktiska utformningen av Balanced Scorecard på Nordea Kundcenter Privat i Malmö. Vi har genomfört en fallstudie med målet att utveckla och ge förslag på förbättringar för det befintliga styrkortet i syfte att utveckla verksamheten inom samtliga perspektiv. Vi har genom vår studie genomfört den första externa utvärderingen av Balanced Scorecard på Nordea Kundcenter Privat i Malmö. Utifrån den kan vi konstatera att styrkortet är väl implementerat i organisationen och fungerar idag som ett bra verktyg för strukturering, planering och utvärderingen av verksamheten. Genom studien har vi också kunnat konstatera att de viktigaste faktorerna till att styrkortet har nått/når framgång är ledningens och medarbetarnas förtroende för det. Vi anser dock att styrkortet kan förbättras på vissa punkter och har utifrån dessa upprättat en uppdaterad version av styrkortet. Denna tror vi i förlängningen kan leda till ett bättre resultat för enheten. I vår målgrupp för denna uppsats ingår dessutom Nordea Kundcenter Privat i Sundsvall. Vi finner vårt resultat intressant också för den enheten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1343080
- author
- Olsson, Niklas and Josefsson, Peter
- supervisor
- organization
- year
- 2006
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Nordea Kundcenter, retail banking, Balanced Scorecard, implementering, kritiska framgångsfaktorer, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1343080
- date added to LUP
- 2006-06-08 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 16:15:23
@misc{1343080, abstract = {{Vårt syfte med uppsatsen var att beskriva, analysera och ange förutsättningarna för, och den praktiska utformningen av Balanced Scorecard på Nordea Kundcenter Privat i Malmö. Vi har genomfört en fallstudie med målet att utveckla och ge förslag på förbättringar för det befintliga styrkortet i syfte att utveckla verksamheten inom samtliga perspektiv. Vi har genom vår studie genomfört den första externa utvärderingen av Balanced Scorecard på Nordea Kundcenter Privat i Malmö. Utifrån den kan vi konstatera att styrkortet är väl implementerat i organisationen och fungerar idag som ett bra verktyg för strukturering, planering och utvärderingen av verksamheten. Genom studien har vi också kunnat konstatera att de viktigaste faktorerna till att styrkortet har nått/når framgång är ledningens och medarbetarnas förtroende för det. Vi anser dock att styrkortet kan förbättras på vissa punkter och har utifrån dessa upprättat en uppdaterad version av styrkortet. Denna tror vi i förlängningen kan leda till ett bättre resultat för enheten. I vår målgrupp för denna uppsats ingår dessutom Nordea Kundcenter Privat i Sundsvall. Vi finner vårt resultat intressant också för den enheten.}}, author = {{Olsson, Niklas and Josefsson, Peter}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Balanced Scorecard- en utvärdering av Nordea Kundcenter Privat}}, year = {{2006}}, }