Linjeutvidgning- En studie av linjeutvidgning inom konfektyrbranschen på den svenska marknaden
(2007)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med uppsatsen är att ur ett företagsperspektiv undersöka hur en linjeutvidgning påverkar varumärket samt vilka faktorer som gör att en linjeutvidgning lyckas.
Vi har använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer.
Intervjuer har genomförts med marknadsdirektören för Cloetta Fazer, Sverige, en marknadschef på Leaf Sverige, en marknadschef på Kraft Foods samt med en ekonomilärare på Europaskolan i Strängnäs, med tidigare chefspositioner inom konfektyrbranschen.
Vi kallar ökningen av linjeutvidgningar för en ”accelererande linjeutvidgningstrend”. Ett varumärke påverkas positivt av en linjeutvidgning när de kärnvärden varumärket står för kan föras vidare till den nya produkten. Riskerna som följer med linjeutvidgning... (More) - Syftet med uppsatsen är att ur ett företagsperspektiv undersöka hur en linjeutvidgning påverkar varumärket samt vilka faktorer som gör att en linjeutvidgning lyckas.
Vi har använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer.
Intervjuer har genomförts med marknadsdirektören för Cloetta Fazer, Sverige, en marknadschef på Leaf Sverige, en marknadschef på Kraft Foods samt med en ekonomilärare på Europaskolan i Strängnäs, med tidigare chefspositioner inom konfektyrbranschen.
Vi kallar ökningen av linjeutvidgningar för en ”accelererande linjeutvidgningstrend”. Ett varumärke påverkas positivt av en linjeutvidgning när de kärnvärden varumärket står för kan föras vidare till den nya produkten. Riskerna som följer med linjeutvidgning är kannibalisering och urholkning av varumärket. Inga av företagen i studien har ett mätverktyg för att mäta kannibalisering. En linjeutvidgning lyckas bättre i de fall företagen använder sig av ett starkt varumärke och när mycket säljstöd ges till den nya produkten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1343226
- author
- Haglund, Emma ; Sjödahl, Kristin and Arwidsson, Henrik
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Varumärke, kärnvärde, positionering, linjeutvidgning och kannibalisering, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1343226
- date added to LUP
- 2007-12-20 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 16:48:06
@misc{1343226, abstract = {{Syftet med uppsatsen är att ur ett företagsperspektiv undersöka hur en linjeutvidgning påverkar varumärket samt vilka faktorer som gör att en linjeutvidgning lyckas. Vi har använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Intervjuer har genomförts med marknadsdirektören för Cloetta Fazer, Sverige, en marknadschef på Leaf Sverige, en marknadschef på Kraft Foods samt med en ekonomilärare på Europaskolan i Strängnäs, med tidigare chefspositioner inom konfektyrbranschen. Vi kallar ökningen av linjeutvidgningar för en ”accelererande linjeutvidgningstrend”. Ett varumärke påverkas positivt av en linjeutvidgning när de kärnvärden varumärket står för kan föras vidare till den nya produkten. Riskerna som följer med linjeutvidgning är kannibalisering och urholkning av varumärket. Inga av företagen i studien har ett mätverktyg för att mäta kannibalisering. En linjeutvidgning lyckas bättre i de fall företagen använder sig av ett starkt varumärke och när mycket säljstöd ges till den nya produkten.}}, author = {{Haglund, Emma and Sjödahl, Kristin and Arwidsson, Henrik}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Linjeutvidgning- En studie av linjeutvidgning inom konfektyrbranschen på den svenska marknaden}}, year = {{2007}}, }