Utvecklingen för e-auktioner inom fordonsindustrin
(2003)Department of Business Administration
- Abstract
- Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera utvecklingen av användandet av elektroniska business-to-business auktioner, utifrån ett kundperspektiv i fordonsbranschen. Metod: Denna uppsats präglas av den kvalitativa metoden, för att därigenom ge en ökad förståelse kring utvecklingen av användandet av e-auktioner. Inledningsvis har en litteraturstudie genomförts, varpå intervjuer med representanter för företag i fordonsbranschen gjorts. Slutsatser: Som utgångspunkt har vi valt uppskattningen att e-auktioner skall motsvara 25 procent av den elektroniska B2B-handeln i fordonsindustrin 2002. Det råder en övertygelse om att en betydande missräkning gjorts. I våra fallföretag används e-auktioner vid mindre än 10 procent av inköpen, således... (More)
- Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera utvecklingen av användandet av elektroniska business-to-business auktioner, utifrån ett kundperspektiv i fordonsbranschen. Metod: Denna uppsats präglas av den kvalitativa metoden, för att därigenom ge en ökad förståelse kring utvecklingen av användandet av e-auktioner. Inledningsvis har en litteraturstudie genomförts, varpå intervjuer med representanter för företag i fordonsbranschen gjorts. Slutsatser: Som utgångspunkt har vi valt uppskattningen att e-auktioner skall motsvara 25 procent av den elektroniska B2B-handeln i fordonsindustrin 2002. Det råder en övertygelse om att en betydande missräkning gjorts. I våra fallföretag används e-auktioner vid mindre än 10 procent av inköpen, således måste vi påstå att utvecklingen för e-auktioner inte har motsvarat uppställda förväntningar. Detta kan bero på att vi har missbedömt fordonsindustrins potentiella utveckling kring användandet av e-auktioner och/eller att det funnits en övertro på de elektroniska medierna. Dock anser vi att den organisatoriska trögheten samt de strategiska klargörandena kring användandet av e-auktioner som inköpsförfarande har varit de största orsakerna till att utvecklingen har sett ut som den har gjort. Purpose: The purpose of this essay is to analyse the developing usage of electronic business-to-business auctions, from a customer perspective in the vehicle industry. Methodology: This essay is characterised by a qualitative method, to thereby enable an increased understanding concerning the developing usage of e-auctions. By way of introduction we conducted a study of literature, followed by interviews with representatives for companies in the vehicle industry. Conclusions: As a starting point we have chosen the estimation that e-auctions will correspond to 25 percent of the electronic B2B commerce in the vehicle industry by 2002. There is conviction that a significant miscalculation has been made. In our selected companies, e-auctions are used for less than 10 percent of the purchases; therefore we must state that the development for e-auctions has not corresponded to proclaimed expectations. This may be due to our misjudgement regarding the vehicle industry’s potential development concerning the usage of e-auctions and/or an occurring superstition of electronic media. We do, however, believe that the organisational inertia and the strategic clearance regarding the usage of e-auctions as a purchasing procedure have been the main reasons for the development. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1344371
- author
- Löfberg, Patrik and Olsson, Sten
- supervisor
- organization
- year
- 2003
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- E-auktioner, fordonsbranschen, utveckling, B2B, inköp, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1344371
- date added to LUP
- 2003-01-17 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 14:32:17
@misc{1344371, abstract = {{Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera utvecklingen av användandet av elektroniska business-to-business auktioner, utifrån ett kundperspektiv i fordonsbranschen. Metod: Denna uppsats präglas av den kvalitativa metoden, för att därigenom ge en ökad förståelse kring utvecklingen av användandet av e-auktioner. Inledningsvis har en litteraturstudie genomförts, varpå intervjuer med representanter för företag i fordonsbranschen gjorts. Slutsatser: Som utgångspunkt har vi valt uppskattningen att e-auktioner skall motsvara 25 procent av den elektroniska B2B-handeln i fordonsindustrin 2002. Det råder en övertygelse om att en betydande missräkning gjorts. I våra fallföretag används e-auktioner vid mindre än 10 procent av inköpen, således måste vi påstå att utvecklingen för e-auktioner inte har motsvarat uppställda förväntningar. Detta kan bero på att vi har missbedömt fordonsindustrins potentiella utveckling kring användandet av e-auktioner och/eller att det funnits en övertro på de elektroniska medierna. Dock anser vi att den organisatoriska trögheten samt de strategiska klargörandena kring användandet av e-auktioner som inköpsförfarande har varit de största orsakerna till att utvecklingen har sett ut som den har gjort. Purpose: The purpose of this essay is to analyse the developing usage of electronic business-to-business auctions, from a customer perspective in the vehicle industry. Methodology: This essay is characterised by a qualitative method, to thereby enable an increased understanding concerning the developing usage of e-auctions. By way of introduction we conducted a study of literature, followed by interviews with representatives for companies in the vehicle industry. Conclusions: As a starting point we have chosen the estimation that e-auctions will correspond to 25 percent of the electronic B2B commerce in the vehicle industry by 2002. There is conviction that a significant miscalculation has been made. In our selected companies, e-auctions are used for less than 10 percent of the purchases; therefore we must state that the development for e-auctions has not corresponded to proclaimed expectations. This may be due to our misjudgement regarding the vehicle industry’s potential development concerning the usage of e-auctions and/or an occurring superstition of electronic media. We do, however, believe that the organisational inertia and the strategic clearance regarding the usage of e-auctions as a purchasing procedure have been the main reasons for the development.}}, author = {{Löfberg, Patrik and Olsson, Sten}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Utvecklingen för e-auktioner inom fordonsindustrin}}, year = {{2003}}, }