En ideal tidpunkt för annonsering, finns det?
(2009)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Vårt arbete syftar till att studera två övergripande tillvägagångssätt gällande annonsering vid en nylansering för att avgöra när det ena tillvägagångssättet förespråkas framför det andra. En kvalitativ studie i form av 4 individuella delvis öppna djupintervjuer har genomförts genom att utgå från en tolkningsbaserad ansats. Intervjuerna har genomförts med personer från en mediebyrå, reklambyrå, ett högteknologiskt företag samt en mediekanal. Teorier om produktlivscykeln, lansering, målgrupp, självkoncept, typ av produkt samt reklamens utformning behandlas i studien. De slutsatser som kan dras är att det inte finns någon generell ideal tidpunkt för annonserig vid lansering av en ny produkt. Tidpunkten för annonsering påverkas främst av typ... (More)
- Vårt arbete syftar till att studera två övergripande tillvägagångssätt gällande annonsering vid en nylansering för att avgöra när det ena tillvägagångssättet förespråkas framför det andra. En kvalitativ studie i form av 4 individuella delvis öppna djupintervjuer har genomförts genom att utgå från en tolkningsbaserad ansats. Intervjuerna har genomförts med personer från en mediebyrå, reklambyrå, ett högteknologiskt företag samt en mediekanal. Teorier om produktlivscykeln, lansering, målgrupp, självkoncept, typ av produkt samt reklamens utformning behandlas i studien. De slutsatser som kan dras är att det inte finns någon generell ideal tidpunkt för annonserig vid lansering av en ny produkt. Tidpunkten för annonsering påverkas främst av typ av produkt. Andra viktiga parametrar för företag att beakta är; målgrupp, självkoncept, reklamens utformning samt konkurrensen på marknaden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1344933
- author
- Stridsberg, Karin ; Rönnerling, Sofia and Lilliehöök, Maria
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Lansering, förannonsering, produktlivscykel, early adopters, självkoncept, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1344933
- date added to LUP
- 2009-01-16 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 17:19:23
@misc{1344933, abstract = {{Vårt arbete syftar till att studera två övergripande tillvägagångssätt gällande annonsering vid en nylansering för att avgöra när det ena tillvägagångssättet förespråkas framför det andra. En kvalitativ studie i form av 4 individuella delvis öppna djupintervjuer har genomförts genom att utgå från en tolkningsbaserad ansats. Intervjuerna har genomförts med personer från en mediebyrå, reklambyrå, ett högteknologiskt företag samt en mediekanal. Teorier om produktlivscykeln, lansering, målgrupp, självkoncept, typ av produkt samt reklamens utformning behandlas i studien. De slutsatser som kan dras är att det inte finns någon generell ideal tidpunkt för annonserig vid lansering av en ny produkt. Tidpunkten för annonsering påverkas främst av typ av produkt. Andra viktiga parametrar för företag att beakta är; målgrupp, självkoncept, reklamens utformning samt konkurrensen på marknaden.}}, author = {{Stridsberg, Karin and Rönnerling, Sofia and Lilliehöök, Maria}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{En ideal tidpunkt för annonsering, finns det?}}, year = {{2009}}, }