Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Reklam till mobiltelefoner

Wallin, Rasmus ; Gullander, Anders and Karle, Jens (2005)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Sammanfattning Uppsatsens titel: Reklam till mobiltelefoner Seminariedatum: Tisdagen den 11 januari, 2005 Ämne/kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poäng Författare: Rasmus Wallin, Anders Gullander och Jens Karle Handledare: Roland Knutsson, Björn Carlsson och Marcus Bengtsson Nyckelord: SMS-reklam, mobiltelefon, Marknadsföringslagen, obeställd elektronisk reklam, Mobile Marketing. Syfte: Vi vill med denna uppsats belysa hur möjligheten för direktreklam till mobiltelefoner ser ut idag och kan tänkas se ut i framtiden, med tanke på de ändringarna gällande obeställd e-postreklam som införts i Marknadsföringslagen. Fokus ligger i att belysa förutsättningarna ur ett företagsperspektiv. Metod: Kvalitativ metod i form av intervjuer med experter... (More)
Sammanfattning Uppsatsens titel: Reklam till mobiltelefoner Seminariedatum: Tisdagen den 11 januari, 2005 Ämne/kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poäng Författare: Rasmus Wallin, Anders Gullander och Jens Karle Handledare: Roland Knutsson, Björn Carlsson och Marcus Bengtsson Nyckelord: SMS-reklam, mobiltelefon, Marknadsföringslagen, obeställd elektronisk reklam, Mobile Marketing. Syfte: Vi vill med denna uppsats belysa hur möjligheten för direktreklam till mobiltelefoner ser ut idag och kan tänkas se ut i framtiden, med tanke på de ändringarna gällande obeställd e-postreklam som införts i Marknadsföringslagen. Fokus ligger i att belysa förutsättningarna ur ett företagsperspektiv. Metod: Kvalitativ metod i form av intervjuer med experter inom området, lämpliga företag och konsumenter. Utöver detta har information sökts i litteratur och på Internet. Teoretiska perspektiv: Kostnadsteori, relationsmarknadsföringsteori och perceptionsteori. Empiri: Vi redogör för väsentliga delar ur Marknadsföringslagen samt de intervjuer vi genomfört med experter, företag och konsumenter. Slutsatser: Ändringar i Marknadsföringslagen gällande obeställd e-postreklam kan komma att legitimera mobiltelefonen som reklamkanal. Vi har kommit fram till att low involvement produkter är de som lämpar sig bäst för reklam till mobiltelefon, men att konsumenterna fortfarande är mycket skeptiska till sådana utskick. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Wallin, Rasmus ; Gullander, Anders and Karle, Jens
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
SMS-reklam, mobiltelefon, Marknadsföringslagen, obeställd elektronisk reklam, Mobile Marketing., Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1345032
date added to LUP
2005-01-11 00:00:00
date last changed
2012-04-02 15:23:53
@misc{1345032,
  abstract     = {{Sammanfattning Uppsatsens titel:	Reklam till mobiltelefoner Seminariedatum:	Tisdagen den 11 januari, 2005 Ämne/kurs:	FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poäng Författare: Rasmus Wallin, Anders Gullander och Jens Karle Handledare:	Roland Knutsson, Björn Carlsson och Marcus Bengtsson Nyckelord:	SMS-reklam, mobiltelefon, Marknadsföringslagen, obeställd elektronisk reklam, Mobile Marketing. Syfte:	Vi vill med denna uppsats belysa hur möjligheten för direktreklam till mobiltelefoner ser ut idag och kan tänkas se ut i framtiden, med tanke på de ändringarna gällande obeställd e-postreklam som införts i Marknadsföringslagen. Fokus ligger i att belysa förutsättningarna ur ett företagsperspektiv. Metod:	Kvalitativ metod i form av intervjuer med experter inom området, lämpliga företag och konsumenter. Utöver detta har information sökts i litteratur och på Internet. Teoretiska perspektiv:	Kostnadsteori, relationsmarknadsföringsteori och perceptionsteori. Empiri:	Vi redogör för väsentliga delar ur Marknadsföringslagen samt de intervjuer vi genomfört med experter, företag och konsumenter. Slutsatser:	Ändringar i Marknadsföringslagen gällande obeställd e-postreklam kan komma att legitimera mobiltelefonen som reklamkanal. Vi har kommit fram till att low involvement produkter är de som lämpar sig bäst för reklam till mobiltelefon, men att konsumenterna fortfarande är mycket skeptiska till sådana utskick.}},
  author       = {{Wallin, Rasmus and Gullander, Anders and Karle, Jens}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Reklam till mobiltelefoner}},
  year         = {{2005}},
}