Får vi lov att spamma dig?
(2003)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera innebörden av företeelserna spam och Permission Marketing via e-post. Vi vill undersöka vad som påverkar konsumenternas uppfattningar om spam och Permission Marketing i praktiken. Uppsatsen är en kvalitativ studie. Insamling av material har skett genom studier av litteratur och artiklar samt kvalitativa intervjuer med studenter vid Lunds Universitet. Våra intervjuer har visat att det inte finns någon klar skiljelinje mellan Permission e-post och spam. Permission e-post behöver inte alltid innebära något som är positivt. Spam behöver inte heller innebära något som är negativt. Allting beror på hur både företeelserna utövas och på individernas uppfattningar och erfarenheter om... (More)
- Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera innebörden av företeelserna spam och Permission Marketing via e-post. Vi vill undersöka vad som påverkar konsumenternas uppfattningar om spam och Permission Marketing i praktiken. Uppsatsen är en kvalitativ studie. Insamling av material har skett genom studier av litteratur och artiklar samt kvalitativa intervjuer med studenter vid Lunds Universitet. Våra intervjuer har visat att det inte finns någon klar skiljelinje mellan Permission e-post och spam. Permission e-post behöver inte alltid innebära något som är positivt. Spam behöver inte heller innebära något som är negativt. Allting beror på hur både företeelserna utövas och på individernas uppfattningar och erfarenheter om företeelserna. Dessutom har vår undersökning identifierat några nyckelfaktorer som Permission e-post och spam har gemensamt och som krävs för att erhålla konsumenternas acceptans oavsett om e-posten är Permission eller spam. Om de faktorerna visar sig i spam kan det leda till att spam ses som något positivt och brist på eller frånvaro av dessa faktorer i Permission e-poster kan leda till att de uppfattas som spam. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1345169
- author
- Khalil, Rania and Fagerberg, Iréne
- supervisor
- organization
- year
- 2003
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Spam, Permission Marketing, Kommunikation, E-post, Konsument, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1345169
- date added to LUP
- 2003-12-17 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 14:48:57
@misc{1345169, abstract = {{Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera innebörden av företeelserna spam och Permission Marketing via e-post. Vi vill undersöka vad som påverkar konsumenternas uppfattningar om spam och Permission Marketing i praktiken. Uppsatsen är en kvalitativ studie. Insamling av material har skett genom studier av litteratur och artiklar samt kvalitativa intervjuer med studenter vid Lunds Universitet. Våra intervjuer har visat att det inte finns någon klar skiljelinje mellan Permission e-post och spam. Permission e-post behöver inte alltid innebära något som är positivt. Spam behöver inte heller innebära något som är negativt. Allting beror på hur både företeelserna utövas och på individernas uppfattningar och erfarenheter om företeelserna. Dessutom har vår undersökning identifierat några nyckelfaktorer som Permission e-post och spam har gemensamt och som krävs för att erhålla konsumenternas acceptans oavsett om e-posten är Permission eller spam. Om de faktorerna visar sig i spam kan det leda till att spam ses som något positivt och brist på eller frånvaro av dessa faktorer i Permission e-poster kan leda till att de uppfattas som spam.}}, author = {{Khalil, Rania and Fagerberg, Iréne}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Får vi lov att spamma dig?}}, year = {{2003}}, }