Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Betydelsen av förtroende i ett strategiskt samarbete

Norman, Christopher ; Forsgren, Sofia and Levén, Malin (2005)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Sammanfattning Uppsatsens titel: Betydelsen av förtroende i ett strategiskt samarbete Seminariedatum: 2005-01-12 Kurs: FEK 582, Kandidatseminarium, 10 poäng Författare: Sofia Forsgren Malin Levén Christopher Norman Handledare: Nadja Sörgärde Fem nyckelord: Strategiska samarbeten, Förtroende, Förändring, SAS, Relationer Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur det kommer sig att samarbetet mellan två parter i en strategisk allians kan fortsätta trots minskat förtroende. Metod: Vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod där vårt fallföretag är SAS. Vår empiri består av både primär- och sekundärdata och ansatsen är av abduktiv natur. Teoretiska perspektiv: Det finns mycket forskning om strategiska allianser inom... (More)
Sammanfattning Uppsatsens titel: Betydelsen av förtroende i ett strategiskt samarbete Seminariedatum: 2005-01-12 Kurs: FEK 582, Kandidatseminarium, 10 poäng Författare: Sofia Forsgren Malin Levén Christopher Norman Handledare: Nadja Sörgärde Fem nyckelord: Strategiska samarbeten, Förtroende, Förändring, SAS, Relationer Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur det kommer sig att samarbetet mellan två parter i en strategisk allians kan fortsätta trots minskat förtroende. Metod: Vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod där vårt fallföretag är SAS. Vår empiri består av både primär- och sekundärdata och ansatsen är av abduktiv natur. Teoretiska perspektiv: Det finns mycket forskning om strategiska allianser inom flygindustrin och teorin betonar vikten av ett gott förtroende mellan de samarbetande parterna. Uppenbart är dock att förtroendet mellan företagen sjunker när yttre faktorer tvingat en eller flera medlemmar i en allians att ändra sin strategi så att den i viss mån strider mot alliansens uttalade, såsom exempelvis i en lågkonjunktur. Vi vill titta på hur stor vikt förtroendet verkligen har för ett strategiskt samarbetes existens. Empiri: Vår empiri rör i första hand SAS, Lufthansa samt Star Alliance. Den har i första hand anskaffats från intervjuer, artiklar samt årsredovisningar Slutsatser: Teori saknas kring vikten av balansen i förtroende mellan två parter i en allians. Ett minskat förtroende mellan två parter behöver inte verka negativt på deras samarbete så länge förtroendet dem emellan hålls i en jämn balans. Då konkurrensen mellan två samarbetspartner ökar minskar samtidigt förtroendet mellan de båda. Men så länge balansen bibehålls, det vill säga man har samma grad av förtroende för varandra, hotas inte samarbetet. Vi vill med denna uppsats visa på hur ett minskat förtroende inte nödvändigtvis har en negativ inverkan på ett samarbete. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Norman, Christopher ; Forsgren, Sofia and Levén, Malin
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
strategiska samarbeten, förtroende, förändring, SAS, relationer, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1345229
date added to LUP
2005-01-12 00:00:00
date last changed
2012-04-02 15:20:29
@misc{1345229,
  abstract     = {{Sammanfattning Uppsatsens titel:	Betydelsen av förtroende i ett strategiskt samarbete Seminariedatum:	2005-01-12 Kurs: FEK 582, Kandidatseminarium, 10 poäng Författare: Sofia Forsgren Malin Levén Christopher Norman Handledare: Nadja Sörgärde Fem nyckelord:	Strategiska samarbeten, Förtroende, Förändring, SAS, Relationer Syfte:	Syftet med vår uppsats är att undersöka hur det kommer sig att samarbetet mellan två parter i en strategisk allians kan fortsätta trots minskat förtroende. Metod:	Vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod där vårt fallföretag är SAS. Vår empiri består av både primär- och sekundärdata och ansatsen är av abduktiv natur. Teoretiska perspektiv: Det finns mycket forskning om strategiska allianser inom flygindustrin och teorin betonar vikten av ett gott förtroende mellan de samarbetande parterna. Uppenbart är dock att förtroendet mellan företagen sjunker när yttre faktorer tvingat en eller flera medlemmar i en allians att ändra sin strategi så att den i viss mån strider mot alliansens uttalade, såsom exempelvis i en lågkonjunktur. Vi vill titta på hur stor vikt förtroendet verkligen har för ett strategiskt samarbetes existens. Empiri:	Vår empiri rör i första hand SAS, Lufthansa samt Star Alliance. Den har i första hand anskaffats från intervjuer, artiklar samt årsredovisningar Slutsatser:	Teori saknas kring vikten av balansen i förtroende mellan två parter i en allians. Ett minskat förtroende mellan två parter behöver inte verka negativt på deras samarbete så länge förtroendet dem emellan hålls i en jämn balans. Då konkurrensen mellan två samarbetspartner ökar minskar samtidigt förtroendet mellan de båda. Men så länge balansen bibehålls, det vill säga man har samma grad av förtroende för varandra, hotas inte samarbetet. Vi vill med denna uppsats visa på hur ett minskat förtroende inte nödvändigtvis har en negativ inverkan på ett samarbete.}},
  author       = {{Norman, Christopher and Forsgren, Sofia and Levén, Malin}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Betydelsen av förtroende i ett strategiskt samarbete}},
  year         = {{2005}},
}