Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

En undersökning av marknaden för djupfrysta färdigrätter

Hansson, Martin ; Seger, Bobby and Jakobsson, Magnus (2004)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka marknaden för djupfrysta färdigrätter. Vi vill få fram en konsumentprofil, dvs. undersöka vilka egenskaper som utmärker en typisk färdigrättskonsument, samt vilka attribut de värdesätter. Vi vill genom vår undersökning utreda om det finns tydliga segment, samt om konsumenterna har något behov som inte är tillfredsställt. Metod: För att få fram informationen till en konsumentprofil, bestämde vi oss för att genomföra en kvalitativ och en kvantitativ undersök-ning. Vi har även använts oss av sekundärdata och expertintervjuer. Slutsatser: Konsumenten värdesätter smak, mättnad, snabbhet och nyttighet i djupfrysta färdigrätter. Den typiska färdigrättskonsumenten är en ung manlig student som bor ensam... (More)
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka marknaden för djupfrysta färdigrätter. Vi vill få fram en konsumentprofil, dvs. undersöka vilka egenskaper som utmärker en typisk färdigrättskonsument, samt vilka attribut de värdesätter. Vi vill genom vår undersökning utreda om det finns tydliga segment, samt om konsumenterna har något behov som inte är tillfredsställt. Metod: För att få fram informationen till en konsumentprofil, bestämde vi oss för att genomföra en kvalitativ och en kvantitativ undersök-ning. Vi har även använts oss av sekundärdata och expertintervjuer. Slutsatser: Konsumenten värdesätter smak, mättnad, snabbhet och nyttighet i djupfrysta färdigrätter. Den typiska färdigrättskonsumenten är en ung manlig student som bor ensam i storstaden. De olika segmenten vi har funnit är följande: män, kvinnor, studenter samt icke-konsumenter. Dafgårds marknadsmix går ut på att leverera produkter som smakar bra och ökar bekvämligheten för konsumenten. Dafgård bör satsa på att öka portionsstorleken på färdigrätter-na, och börja använda sig av segmenteringsstrategier. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hansson, Martin ; Seger, Bobby and Jakobsson, Magnus
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Djupfryst färdigrätt, segmentering, konsumentprofil, produktattribut, undersökningsmetod, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1345605
date added to LUP
2004-01-15 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:55:43
@misc{1345605,
  abstract     = {{Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka marknaden för djupfrysta färdigrätter. Vi vill få fram en konsumentprofil, dvs. undersöka vilka egenskaper som utmärker en typisk färdigrättskonsument, samt vilka attribut de värdesätter. Vi vill genom vår undersökning utreda om det finns tydliga segment, samt om konsumenterna har något behov som inte är tillfredsställt. Metod: För att få fram informationen till en konsumentprofil, bestämde vi oss för att genomföra en kvalitativ och en kvantitativ undersök-ning. Vi har även använts oss av sekundärdata och expertintervjuer. Slutsatser:	Konsumenten värdesätter smak, mättnad, snabbhet och nyttighet i djupfrysta färdigrätter. Den typiska färdigrättskonsumenten är en ung manlig student som bor ensam i storstaden. De olika segmenten vi har funnit är följande: män, kvinnor, studenter samt icke-konsumenter. Dafgårds marknadsmix går ut på att leverera produkter som smakar bra och ökar bekvämligheten för konsumenten. Dafgård bör satsa på att öka portionsstorleken på färdigrätter-na, och börja använda sig av segmenteringsstrategier.}},
  author       = {{Hansson, Martin and Seger, Bobby and Jakobsson, Magnus}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{En undersökning av marknaden för djupfrysta färdigrätter}},
  year         = {{2004}},
}