Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Kreativ redovisning - en studie av begreppet

Linde, Anna and Weibull, Åsa (2003)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syftet med denna uppsats är att undersöka och kartlägga begreppet kreativ redovisning. Vi har antagit ett utifrånperspektiv vilket innebär att vi objektivt granskar och analyserar uppfattningar kring begreppet kreativ redovisning. Vår ansats är kvalitativ och våra metoder består av en litteraturstudie och i intervjuer. Vår slutsats är att det inte finns en entydig uppfattning av begreppet kreativ redovisning. Det är ett komplicerat begrepp och uppfattningen om den styrs av flera olika faktorer. Detta kan leda till problem vid diskussioner kring ämnet. Vi har även kunnat konstatera att syftet med kreativ redovisning är att antingen utöka informationen i årsredovisningar till aktieägare eller att på något sätt berika företaget och dess... (More)
Syftet med denna uppsats är att undersöka och kartlägga begreppet kreativ redovisning. Vi har antagit ett utifrånperspektiv vilket innebär att vi objektivt granskar och analyserar uppfattningar kring begreppet kreativ redovisning. Vår ansats är kvalitativ och våra metoder består av en litteraturstudie och i intervjuer. Vår slutsats är att det inte finns en entydig uppfattning av begreppet kreativ redovisning. Det är ett komplicerat begrepp och uppfattningen om den styrs av flera olika faktorer. Detta kan leda till problem vid diskussioner kring ämnet. Vi har även kunnat konstatera att syftet med kreativ redovisning är att antingen utöka informationen i årsredovisningar till aktieägare eller att på något sätt berika företaget och dess ledare. Kreativ redovisning aktualiseras av att redovisningens regelverk är utformat så att man inom vida ramar kan påverka sin externa information. Den kreativa redovisningen används främst inom områden som intäktsredovisning, värdering av tillgångar och vid olika samanhang där värdering och bedömningar är vanliga. De främsta aktörerna är företagsledare, revisorer och markanden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Linde, Anna and Weibull, Åsa
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Kreativ redovisning, Creative accounting, Redovisning, Enron, Revisorer, Oberoende, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1345694
date added to LUP
2003-01-16 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:31:03
@misc{1345694,
  abstract     = {{Syftet med denna uppsats är att undersöka och kartlägga begreppet kreativ redovisning. Vi har antagit ett utifrånperspektiv vilket innebär att vi objektivt granskar och analyserar uppfattningar kring begreppet kreativ redovisning. Vår ansats är kvalitativ och våra metoder består av en litteraturstudie och i intervjuer. Vår slutsats är att det inte finns en entydig uppfattning av begreppet kreativ redovisning. Det är ett komplicerat begrepp och uppfattningen om den styrs av flera olika faktorer. Detta kan leda till problem vid diskussioner kring ämnet. Vi har även kunnat konstatera att syftet med kreativ redovisning är att antingen utöka informationen i årsredovisningar till aktieägare eller att på något sätt berika företaget och dess ledare. Kreativ redovisning aktualiseras av att redovisningens regelverk är utformat så att man inom vida ramar kan påverka sin externa information. Den kreativa redovisningen används främst inom områden som intäktsredovisning, värdering av tillgångar och vid olika samanhang där värdering och bedömningar är vanliga. De främsta aktörerna är företagsledare, revisorer och markanden.}},
  author       = {{Linde, Anna and Weibull, Åsa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Kreativ redovisning - en studie av begreppet}},
  year         = {{2003}},
}