Marknadskommunikation för mobiltelefoner - Vilka designaspekter kan vara viktiga att lyfta fram för att tilltala 15 till 25-åringar?
(2009)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Ta reda på vad vilka designaspekter som tilltalar 15 till 25-åringar i Sverige samt vilken kombination av dessa designaspekter som anses vikiga att lyfta fram. Metod: Vi genomför djupintervjuer samt en e-post intervju med företagsrepresentanter och slumpmässigt valda djupintervjuer av konsumentgruppen. Teoretiska perspektiv: Vi tillämpar främst teorier som berör de fyra designaspekterna som är centrala för vår problemformulering. Även teorier som berör marknadskommunikationen till konsumenten används. Empiri: Studien avser svenska konsumenter mellan 15 till 25 år. Resultat: 15 till 25-åriga svenska konsumenter anser att produktdesignen är den designaspekt som är mest tilltalande för målgruppen och bör tillsammans med ett varumärke... (More)
- Syfte: Ta reda på vad vilka designaspekter som tilltalar 15 till 25-åringar i Sverige samt vilken kombination av dessa designaspekter som anses vikiga att lyfta fram. Metod: Vi genomför djupintervjuer samt en e-post intervju med företagsrepresentanter och slumpmässigt valda djupintervjuer av konsumentgruppen. Teoretiska perspektiv: Vi tillämpar främst teorier som berör de fyra designaspekterna som är centrala för vår problemformulering. Även teorier som berör marknadskommunikationen till konsumenten används. Empiri: Studien avser svenska konsumenter mellan 15 till 25 år. Resultat: 15 till 25-åriga svenska konsumenter anser att produktdesignen är den designaspekt som är mest tilltalande för målgruppen och bör tillsammans med ett varumärke lyftas fram i marknadskommunikationen av mobiltelefoner. En karaktäristisk funktion kan accentueras i samband med en tilltalande och färgrik bakgrund, för att förmedla en viss känsla, betydande är dock en upplevd balans med de övriga designaspekterna. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1345957
- author
- Håkansson, Sofia ; Olsson, Camilla Veronika and Larsson, Malin
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Design, marknadskommunikation, mobiltelefoner, varumärkesimage, signatur, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1345957
- date added to LUP
- 2009-01-16 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 17:19:08
@misc{1345957, abstract = {{Syfte: Ta reda på vad vilka designaspekter som tilltalar 15 till 25-åringar i Sverige samt vilken kombination av dessa designaspekter som anses vikiga att lyfta fram. Metod: Vi genomför djupintervjuer samt en e-post intervju med företagsrepresentanter och slumpmässigt valda djupintervjuer av konsumentgruppen. Teoretiska perspektiv: Vi tillämpar främst teorier som berör de fyra designaspekterna som är centrala för vår problemformulering. Även teorier som berör marknadskommunikationen till konsumenten används. Empiri: Studien avser svenska konsumenter mellan 15 till 25 år. Resultat: 15 till 25-åriga svenska konsumenter anser att produktdesignen är den designaspekt som är mest tilltalande för målgruppen och bör tillsammans med ett varumärke lyftas fram i marknadskommunikationen av mobiltelefoner. En karaktäristisk funktion kan accentueras i samband med en tilltalande och färgrik bakgrund, för att förmedla en viss känsla, betydande är dock en upplevd balans med de övriga designaspekterna.}}, author = {{Håkansson, Sofia and Olsson, Camilla Veronika and Larsson, Malin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Marknadskommunikation för mobiltelefoner - Vilka designaspekter kan vara viktiga att lyfta fram för att tilltala 15 till 25-åringar?}}, year = {{2009}}, }