Utdelningspolicy - en studie av den svenska marknaden
(2004)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsens syfte är att använda sig av befintlig teori kring utdelningspolicy och applicera denna på den svenska marknaden för att försöka förklara direktavkastningsnivåer för företag som gav utdelning på den svenska marknaden mellan 1992-2002. En kvantitativ metod i form av multipel OLS-regression har använts för att förklara direktavkastningen (beroende variabel) med hjälp av tio olika oberoende variabler. 41 stycken företag undersöks 1992, 47 stycken för 1997 och 51 stycken för 2002. Det genomförs även ett test för att säkerställa huruvida det har skett signifikanta effektförändringar av koefficienterna mellan undersökningsåren. Statistiska tester genomförs också på resultaten. De tre genomförda regressionerna blev alla signifikanta vid... (More)
- Uppsatsens syfte är att använda sig av befintlig teori kring utdelningspolicy och applicera denna på den svenska marknaden för att försöka förklara direktavkastningsnivåer för företag som gav utdelning på den svenska marknaden mellan 1992-2002. En kvantitativ metod i form av multipel OLS-regression har använts för att förklara direktavkastningen (beroende variabel) med hjälp av tio olika oberoende variabler. 41 stycken företag undersöks 1992, 47 stycken för 1997 och 51 stycken för 2002. Det genomförs även ett test för att säkerställa huruvida det har skett signifikanta effektförändringar av koefficienterna mellan undersökningsåren. Statistiska tester genomförs också på resultaten. De tre genomförda regressionerna blev alla signifikanta vid fem procent med f-testet. Signifikans vid fem procent kunde inte säkerställas för alla enskilda variabler. Resultaten var mycket skiftande mellan variablerna och mellan undersökningsåren. Tidigare direktavkastning var den enda variabel som var signifikant vid fem procent för alla tre undersökningsår. Det säkerställdes även att det hade skett en effektförändring av denna variabels koefficient över tiden. Resultaten pekade på ett allt mindre positivt samband. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1345981
- author
- Hellman, Christian ; Kruljac, Daniel and Pantzar, Martin
- supervisor
- organization
- year
- 2004
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Utdelning, direktavkastning, regressionsanalys, Sverige, utdelningspolicy, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1345981
- date added to LUP
- 2004-07-12 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 14:56:57
@misc{1345981, abstract = {{Uppsatsens syfte är att använda sig av befintlig teori kring utdelningspolicy och applicera denna på den svenska marknaden för att försöka förklara direktavkastningsnivåer för företag som gav utdelning på den svenska marknaden mellan 1992-2002. En kvantitativ metod i form av multipel OLS-regression har använts för att förklara direktavkastningen (beroende variabel) med hjälp av tio olika oberoende variabler. 41 stycken företag undersöks 1992, 47 stycken för 1997 och 51 stycken för 2002. Det genomförs även ett test för att säkerställa huruvida det har skett signifikanta effektförändringar av koefficienterna mellan undersökningsåren. Statistiska tester genomförs också på resultaten. De tre genomförda regressionerna blev alla signifikanta vid fem procent med f-testet. Signifikans vid fem procent kunde inte säkerställas för alla enskilda variabler. Resultaten var mycket skiftande mellan variablerna och mellan undersökningsåren. Tidigare direktavkastning var den enda variabel som var signifikant vid fem procent för alla tre undersökningsår. Det säkerställdes även att det hade skett en effektförändring av denna variabels koefficient över tiden. Resultaten pekade på ett allt mindre positivt samband.}}, author = {{Hellman, Christian and Kruljac, Daniel and Pantzar, Martin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Utdelningspolicy - en studie av den svenska marknaden}}, year = {{2004}}, }