Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Små och medelstora bolags internationaliseringsprocesser utifrån ett affärskulturperspektiv

Svensson, Sara (2005)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte:
Syftet med denna uppsat's är att undersöka hur små och medelstora svenska företag internationaliserar sin verksamhet och hur de behandlar affärskulturen på sina nya utländska marknader. Vi vill ge förslag till en modell av internationalisering av SME med inriktning på affärskulturella aspekter. Problem:
Problemställningen är del's praktisk och del's teoretisk. Hur behandlar svenska SME rent praktiskt sin etablering utomland's och hur skall dessa företag hantera skillnader i affärskulturella marknadsegenskaper? Vidare frågar vi os's om det är möjligt att använda sig av dagen's internationaliseringsmodeller på SME då de internationaliseringar och affärskulturella aspekter grundar sig på stora företag's strategier och förutsättningar.... (More)
Syfte:
Syftet med denna uppsat's är att undersöka hur små och medelstora svenska företag internationaliserar sin verksamhet och hur de behandlar affärskulturen på sina nya utländska marknader. Vi vill ge förslag till en modell av internationalisering av SME med inriktning på affärskulturella aspekter. Problem:
Problemställningen är del's praktisk och del's teoretisk. Hur behandlar svenska SME rent praktiskt sin etablering utomland's och hur skall dessa företag hantera skillnader i affärskulturella marknadsegenskaper? Vidare frågar vi os's om det är möjligt att använda sig av dagen's internationaliseringsmodeller på SME då de internationaliseringar och affärskulturella aspekter grundar sig på stora företag's strategier och förutsättningar. Är ”ledande” affärskulturell teori applicerbar på SME och des's international-iseringsstrategi? Metod:
Vi har i uppsatsen använt os's av en abduktiv metod samt ett kvalitativt angreppssätt i form av djupintervjuer. Slutsatser: Vi har påvisat genom de fem fallföretagen att affärskulturella problem saknar prioritet i inledningsskedet av företagen's etableringar. De problem och hinder som uppstår i början sköt's av de samarbetspartner's som företagen skapat relationer med. Detta tillvägagångssätt har visat sig framgångsrikt och gett upphov till utveckling av organisationerna. Teoretiskt har den grundmodell som skapat's av Johansson och Vahlne anpassat's utifrån de resultat som framkommit genom fallundersökningen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Svensson, Sara
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Internationalisering, SME, affärskultur, strategier, marknad, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1346253
date added to LUP
2005-06-03 00:00:00
date last changed
2012-04-02 15:31:08
@misc{1346253,
  abstract     = {{Syfte:
Syftet med denna uppsat's är att undersöka hur små och medelstora svenska företag internationaliserar sin verksamhet och hur de behandlar affärskulturen på sina nya utländska marknader. Vi vill ge förslag till en modell av internationalisering av SME med inriktning på affärskulturella aspekter. Problem:
Problemställningen är del's praktisk och del's teoretisk. Hur behandlar svenska SME rent praktiskt sin etablering utomland's och hur skall dessa företag hantera skillnader i affärskulturella marknadsegenskaper? Vidare frågar vi os's om det är möjligt att använda sig av dagen's internationaliseringsmodeller på SME då de internationaliseringar och affärskulturella aspekter grundar sig på stora företag's strategier och förutsättningar. Är ”ledande” affärskulturell teori applicerbar på SME och des's international-iseringsstrategi? Metod:
Vi har i uppsatsen använt os's av en abduktiv metod samt ett kvalitativt angreppssätt i form av djupintervjuer. Slutsatser: Vi har påvisat genom de fem fallföretagen att affärskulturella problem saknar prioritet i inledningsskedet av företagen's etableringar. De problem och hinder som uppstår i början sköt's av de samarbetspartner's som företagen skapat relationer med. Detta tillvägagångssätt har visat sig framgångsrikt och gett upphov till utveckling av organisationerna. Teoretiskt har den grundmodell som skapat's av Johansson och Vahlne anpassat's utifrån de resultat som framkommit genom fallundersökningen.}},
  author       = {{Svensson, Sara}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Små och medelstora bolags internationaliseringsprocesser utifrån ett affärskulturperspektiv}},
  year         = {{2005}},
}