Förpackningsdesign- en studie om den svenska mineralvattenmarknaden
(2006)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Varför i hela friden ska man köpa vatten när det finns gratis i kranen? Försäljningen av mineralvatten i Sverige har ökat kraftigt de senaste åren, vilket är en särskilt intressant företeelse eftersom vårt kranvatten är av mycket god kvalitet. Denna tankeställare ligger till grund för vårt problemområde. Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken betydelse förpackningsdesignen har för företagens konkurrenskraft på den svenska mineralvattenmarknaden. Vi har använt oss av en kvalitativ metod för vår empiriska undersökning. Vår empiri, bestående av nio djupintervjuer med teoretiker och branschkunniga, tolv djupintervjuer med konsumenter och en kombinerad observation och butiksintervju i en livsmedelsaffär, har tolkats och analyserats... (More)
- Varför i hela friden ska man köpa vatten när det finns gratis i kranen? Försäljningen av mineralvatten i Sverige har ökat kraftigt de senaste åren, vilket är en särskilt intressant företeelse eftersom vårt kranvatten är av mycket god kvalitet. Denna tankeställare ligger till grund för vårt problemområde. Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken betydelse förpackningsdesignen har för företagens konkurrenskraft på den svenska mineralvattenmarknaden. Vi har använt oss av en kvalitativ metod för vår empiriska undersökning. Vår empiri, bestående av nio djupintervjuer med teoretiker och branschkunniga, tolv djupintervjuer med konsumenter och en kombinerad observation och butiksintervju i en livsmedelsaffär, har tolkats och analyserats utifrån insamlad teori. Empirin bygger framförallt på konsumenternas uppfattning av fem olika mineralvattenflaskor, som vi menar representerar den svenska marknaden. Vi har kommit fram till att det finns stora möjligheter att utnyttja förpackningsdesignen för att nå framgång på den svenska mineralvattenmarknaden. Det går emellertid inte att isolera förpackningsdesignen från andra marknadsföringsredskap och påvisa exakt vilken betydelse den har. Pga. de möjligheter vi har identifierat bör det vara av stort intresse för företag att få kunskap om vad som utmärker en bra design. Våra resultat visar att en lyckad förpackningsdesign ger ett bra helhetsintryck, i vilken de olika komponenterna harmoniskt passar ihop. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1346973
- author
- Sjöberg, Thomas ; Lohff, Daniel and Kachemir, Marc
- supervisor
- organization
- year
- 2006
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Förpackningsdesign, mineralvatten, visuell kommunikation, design, förpackning, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1346973
- date added to LUP
- 2006-01-10 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 15:47:38
@misc{1346973, abstract = {{Varför i hela friden ska man köpa vatten när det finns gratis i kranen? Försäljningen av mineralvatten i Sverige har ökat kraftigt de senaste åren, vilket är en särskilt intressant företeelse eftersom vårt kranvatten är av mycket god kvalitet. Denna tankeställare ligger till grund för vårt problemområde. Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken betydelse förpackningsdesignen har för företagens konkurrenskraft på den svenska mineralvattenmarknaden. Vi har använt oss av en kvalitativ metod för vår empiriska undersökning. Vår empiri, bestående av nio djupintervjuer med teoretiker och branschkunniga, tolv djupintervjuer med konsumenter och en kombinerad observation och butiksintervju i en livsmedelsaffär, har tolkats och analyserats utifrån insamlad teori. Empirin bygger framförallt på konsumenternas uppfattning av fem olika mineralvattenflaskor, som vi menar representerar den svenska marknaden. Vi har kommit fram till att det finns stora möjligheter att utnyttja förpackningsdesignen för att nå framgång på den svenska mineralvattenmarknaden. Det går emellertid inte att isolera förpackningsdesignen från andra marknadsföringsredskap och påvisa exakt vilken betydelse den har. Pga. de möjligheter vi har identifierat bör det vara av stort intresse för företag att få kunskap om vad som utmärker en bra design. Våra resultat visar att en lyckad förpackningsdesign ger ett bra helhetsintryck, i vilken de olika komponenterna harmoniskt passar ihop.}}, author = {{Sjöberg, Thomas and Lohff, Daniel and Kachemir, Marc}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Förpackningsdesign- en studie om den svenska mineralvattenmarknaden}}, year = {{2006}}, }