Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

REKLAM TILL 60+ och möjligheten att samtidigt behålla andra målgrupper

Lagerbielke, Magnus ; Gullmander, Patrik and Westregård Ayala, Felipe (2006)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Vårt mål med uppsatsen är undersöka möjligheten att kommunicera med den allt större och viktigare målgruppen 60+ samtidigt som man behåller och tillfredställer yngre målgrupper. Vi valde att använda oss av två olika kvalitativa metoder. Den ena var, att genom semistrukturerade intervjuer med två personer i kommunikativt ledande befattningar på reklambyråer få reda på deras uppfattningar angående kommunikation mot målgrupperna 60+. Den andra var en undersökning med två olika fokusgrupper, uppdelade i ålderssegmenten, 20-35år och 36-50år. Detta för att undersöka hur byråernas reklamstrategier möter konsumenters preferenser och hur de uppfattar kommunikationen gentemot äldre. I vår undersökning framgick att det är möjligt att nå ut till 60+... (More)
Vårt mål med uppsatsen är undersöka möjligheten att kommunicera med den allt större och viktigare målgruppen 60+ samtidigt som man behåller och tillfredställer yngre målgrupper. Vi valde att använda oss av två olika kvalitativa metoder. Den ena var, att genom semistrukturerade intervjuer med två personer i kommunikativt ledande befattningar på reklambyråer få reda på deras uppfattningar angående kommunikation mot målgrupperna 60+. Den andra var en undersökning med två olika fokusgrupper, uppdelade i ålderssegmenten, 20-35år och 36-50år. Detta för att undersöka hur byråernas reklamstrategier möter konsumenters preferenser och hur de uppfattar kommunikationen gentemot äldre. I vår undersökning framgick att det är möjligt att nå ut till 60+ marknaden och samtidigt tillfredställa en yngre målgrupp med samma reklam. Detta gäller dock huvudsakligen i ett begränsat antal produktkategorier. En sådan uppnås emellertid genom kommunikation grundat i andra faktorer än ålder. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Lagerbielke, Magnus ; Gullmander, Patrik and Westregård Ayala, Felipe
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
60+, målgrupp, livsstil, produktinriktad marknadsföring, reklam, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1347487
date added to LUP
2006-06-05 00:00:00
date last changed
2012-04-02 16:09:23
@misc{1347487,
  abstract     = {{Vårt mål med uppsatsen är undersöka möjligheten att kommunicera med den allt större och viktigare målgruppen 60+ samtidigt som man behåller och tillfredställer yngre målgrupper. Vi valde att använda oss av två olika kvalitativa metoder. Den ena var, att genom semistrukturerade intervjuer med två personer i kommunikativt ledande befattningar på reklambyråer få reda på deras uppfattningar angående kommunikation mot målgrupperna 60+. Den andra var en undersökning med två olika fokusgrupper, uppdelade i ålderssegmenten, 20-35år och 36-50år. Detta för att undersöka hur byråernas reklamstrategier möter konsumenters preferenser och hur de uppfattar kommunikationen gentemot äldre. I vår undersökning framgick att det är möjligt att nå ut till 60+ marknaden och samtidigt tillfredställa en yngre målgrupp med samma reklam. Detta gäller dock huvudsakligen i ett begränsat antal produktkategorier. En sådan uppnås emellertid genom kommunikation grundat i andra faktorer än ålder.}},
  author       = {{Lagerbielke, Magnus and Gullmander, Patrik and Westregård Ayala, Felipe}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{REKLAM TILL 60+ och möjligheten att samtidigt behålla andra målgrupper}},
  year         = {{2006}},
}