REKLAM TILL 60+ och möjligheten att samtidigt behålla andra målgrupper
(2006)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Vårt mål med uppsatsen är undersöka möjligheten att kommunicera med den allt större och viktigare målgruppen 60+ samtidigt som man behåller och tillfredställer yngre målgrupper. Vi valde att använda oss av två olika kvalitativa metoder. Den ena var, att genom semistrukturerade intervjuer med två personer i kommunikativt ledande befattningar på reklambyråer få reda på deras uppfattningar angående kommunikation mot målgrupperna 60+. Den andra var en undersökning med två olika fokusgrupper, uppdelade i ålderssegmenten, 20-35år och 36-50år. Detta för att undersöka hur byråernas reklamstrategier möter konsumenters preferenser och hur de uppfattar kommunikationen gentemot äldre. I vår undersökning framgick att det är möjligt att nå ut till 60+... (More)
- Vårt mål med uppsatsen är undersöka möjligheten att kommunicera med den allt större och viktigare målgruppen 60+ samtidigt som man behåller och tillfredställer yngre målgrupper. Vi valde att använda oss av två olika kvalitativa metoder. Den ena var, att genom semistrukturerade intervjuer med två personer i kommunikativt ledande befattningar på reklambyråer få reda på deras uppfattningar angående kommunikation mot målgrupperna 60+. Den andra var en undersökning med två olika fokusgrupper, uppdelade i ålderssegmenten, 20-35år och 36-50år. Detta för att undersöka hur byråernas reklamstrategier möter konsumenters preferenser och hur de uppfattar kommunikationen gentemot äldre. I vår undersökning framgick att det är möjligt att nå ut till 60+ marknaden och samtidigt tillfredställa en yngre målgrupp med samma reklam. Detta gäller dock huvudsakligen i ett begränsat antal produktkategorier. En sådan uppnås emellertid genom kommunikation grundat i andra faktorer än ålder. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1347487
- author
- Lagerbielke, Magnus ; Gullmander, Patrik and Westregård Ayala, Felipe
- supervisor
- organization
- year
- 2006
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- 60+, målgrupp, livsstil, produktinriktad marknadsföring, reklam, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1347487
- date added to LUP
- 2006-06-05 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 16:09:23
@misc{1347487, abstract = {{Vårt mål med uppsatsen är undersöka möjligheten att kommunicera med den allt större och viktigare målgruppen 60+ samtidigt som man behåller och tillfredställer yngre målgrupper. Vi valde att använda oss av två olika kvalitativa metoder. Den ena var, att genom semistrukturerade intervjuer med två personer i kommunikativt ledande befattningar på reklambyråer få reda på deras uppfattningar angående kommunikation mot målgrupperna 60+. Den andra var en undersökning med två olika fokusgrupper, uppdelade i ålderssegmenten, 20-35år och 36-50år. Detta för att undersöka hur byråernas reklamstrategier möter konsumenters preferenser och hur de uppfattar kommunikationen gentemot äldre. I vår undersökning framgick att det är möjligt att nå ut till 60+ marknaden och samtidigt tillfredställa en yngre målgrupp med samma reklam. Detta gäller dock huvudsakligen i ett begränsat antal produktkategorier. En sådan uppnås emellertid genom kommunikation grundat i andra faktorer än ålder.}}, author = {{Lagerbielke, Magnus and Gullmander, Patrik and Westregård Ayala, Felipe}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{REKLAM TILL 60+ och möjligheten att samtidigt behålla andra målgrupper}}, year = {{2006}}, }