Bankbranschen – Den nya konkurrenssituationen utifrån bransch- och kundperspektiv
(2005)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet är att, utifrån ett branschperspektiv och ett kundperspektiv, finna orsaker till varför de traditionella bankerna lyckas behålla sin dominerande ställning trots konkurrensen från uppstickarbankerna. Vi ämnar även visa vilka kundtyper som tjänar mest på ett aktivt val av bank. Slutsatser: Under arbetets gång har vi identifierat ett antal faktorer vilka förklarar varför uppstickarbankerna inte tagit större marknadsandelar från de traditionella bankerna. Det beror dels på branschspecifika och dels på kundspecifika faktorer som bankerna använder. Branschfaktorerna är stordriftsfördelar, kontorsnät, långvariga relationer, varumärken och att banken tjänster är lågintresseprodukter. Kundfaktorerna är om individen i fråga lever i en... (More)
- Syfte: Syftet är att, utifrån ett branschperspektiv och ett kundperspektiv, finna orsaker till varför de traditionella bankerna lyckas behålla sin dominerande ställning trots konkurrensen från uppstickarbankerna. Vi ämnar även visa vilka kundtyper som tjänar mest på ett aktivt val av bank. Slutsatser: Under arbetets gång har vi identifierat ett antal faktorer vilka förklarar varför uppstickarbankerna inte tagit större marknadsandelar från de traditionella bankerna. Det beror dels på branschspecifika och dels på kundspecifika faktorer som bankerna använder. Branschfaktorerna är stordriftsfördelar, kontorsnät, långvariga relationer, varumärken och att banken tjänster är lågintresseprodukter. Kundfaktorerna är om individen i fråga lever i en storstad, är engagerad i sin privatekonomi, har datorvana samt hur välinformerade de är. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1347521
- author
- Jeppsson, Peter ; Paulson, Andreas and Ullmar, Per
- supervisor
- organization
- year
- 2005
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- bankbranschen, kundlojalitet, nischbanker, omställningskostnader, trögrörlighet, uppstickarbanker, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1347521
- date added to LUP
- 2005-01-18 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 15:29:37
@misc{1347521, abstract = {{Syfte: Syftet är att, utifrån ett branschperspektiv och ett kundperspektiv, finna orsaker till varför de traditionella bankerna lyckas behålla sin dominerande ställning trots konkurrensen från uppstickarbankerna. Vi ämnar även visa vilka kundtyper som tjänar mest på ett aktivt val av bank. Slutsatser: Under arbetets gång har vi identifierat ett antal faktorer vilka förklarar varför uppstickarbankerna inte tagit större marknadsandelar från de traditionella bankerna. Det beror dels på branschspecifika och dels på kundspecifika faktorer som bankerna använder. Branschfaktorerna är stordriftsfördelar, kontorsnät, långvariga relationer, varumärken och att banken tjänster är lågintresseprodukter. Kundfaktorerna är om individen i fråga lever i en storstad, är engagerad i sin privatekonomi, har datorvana samt hur välinformerade de är.}}, author = {{Jeppsson, Peter and Paulson, Andreas and Ullmar, Per}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Bankbranschen – Den nya konkurrenssituationen utifrån bransch- och kundperspektiv}}, year = {{2005}}, }