Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Arbete i en kreativprocess - en teatermetafor

Barbosa, Jose Luiz and Gottfridsson, Johan (2002)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Vår två delade problem frågeställning lyder som följer:
Synliggör processen som vi beskriver med hjälp av teatermetaforen vilka aspekter som är bidragande till en kreativ process som leder till lärande?
Kan vi följaktligen använda oss av den kreativa processen för att ge normativa bud på en förståelseform för organisationsbeteende? Vilken syftar till att lyfta fram vad som krävs av företagsledare och medarbetare för att åstadkomma det som inom teatern kallas för – en föreställning. Vårt syfte med uppsatsen är även det tvådelat:
Dels vill vi bidraga till den akademiska forskningens mångfald med en ny teatermetafor. Dels vill vi med hjälp teatermetaforen pragmatiskt belysa hur användning av en kreativ process kan åstadkomma både lärande och... (More)
Vår två delade problem frågeställning lyder som följer:
Synliggör processen som vi beskriver med hjälp av teatermetaforen vilka aspekter som är bidragande till en kreativ process som leder till lärande?
Kan vi följaktligen använda oss av den kreativa processen för att ge normativa bud på en förståelseform för organisationsbeteende? Vilken syftar till att lyfta fram vad som krävs av företagsledare och medarbetare för att åstadkomma det som inom teatern kallas för – en föreställning. Vårt syfte med uppsatsen är även det tvådelat:
Dels vill vi bidraga till den akademiska forskningens mångfald med en ny teatermetafor. Dels vill vi med hjälp teatermetaforen pragmatiskt belysa hur användning av en kreativ process kan åstadkomma både lärande och resultat. Vi har använt oss av en autoetnografisk studie, baserad på Josés erfarenheter från sitt arbete med olika teateruppsättningar. En studie som kompletterats med semistrukturerade intervjuer med två regissörer, nämligen Staffan Valdemar Holm och Anette Norberg. Med den skapades en teatermetafor som vi sedan använder för att ta ett titt på ett fall - ett kreativt möte. Vid insamlande av underlaget till fallet använde vi oss av två kvalitativa metoder, nämligen såväl deltagande full observation som semistrukturerade intervjuer. Det är svårt att uppsummera och sammanställa resultatet av vår studie i ett fåtal meningar. Vi har dock fått fram ett antal aspekter av en kreativ process som teatermetaforen synliggör, t ex.: struktur, helhet, roller, feedback, ledarskap och dialog. Vad det gäller andra delen av vår problemställning så kan den besvaras med ett enkelt ja, men det ger knappast rättvisa åt uppsatsen, så vi ber er nu att öppna era sinnen och låta fantasin leka. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Barbosa, Jose Luiz and Gottfridsson, Johan
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
autoetnografi (self-ethnography), teatermetafor, kreativ process, kreativitet, lärande, struktur, helhet, roller, feedback, ledarskap, tacit knowledge, dialog, gemensamförståelse, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1348388
date added to LUP
2002-03-08 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:13:37
@misc{1348388,
  abstract     = {{Vår två delade problem frågeställning lyder som följer:
Synliggör processen som vi beskriver med hjälp av teatermetaforen vilka aspekter som är bidragande till en kreativ process som leder till lärande?
Kan vi följaktligen använda oss av den kreativa processen för att ge normativa bud på en förståelseform för organisationsbeteende? Vilken syftar till att lyfta fram vad som krävs av företagsledare och medarbetare för att åstadkomma det som inom teatern kallas för – en föreställning. Vårt syfte med uppsatsen är även det tvådelat:
Dels vill vi bidraga till den akademiska forskningens mångfald med en ny teatermetafor. Dels vill vi med hjälp teatermetaforen pragmatiskt belysa hur användning av en kreativ process kan åstadkomma både lärande och resultat. Vi har använt oss av en autoetnografisk studie, baserad på Josés erfarenheter från sitt arbete med olika teateruppsättningar. En studie som kompletterats med semistrukturerade intervjuer med två regissörer, nämligen Staffan Valdemar Holm och Anette Norberg. Med den skapades en teatermetafor som vi sedan använder för att ta ett titt på ett fall - ett kreativt möte. Vid insamlande av underlaget till fallet använde vi oss av två kvalitativa metoder, nämligen såväl deltagande full observation som semistrukturerade intervjuer. Det är svårt att uppsummera och sammanställa resultatet av vår studie i ett fåtal meningar. Vi har dock fått fram ett antal aspekter av en kreativ process som teatermetaforen synliggör, t ex.: struktur, helhet, roller, feedback, ledarskap och dialog. Vad det gäller andra delen av vår problemställning så kan den besvaras med ett enkelt ja, men det ger knappast rättvisa åt uppsatsen, så vi ber er nu att öppna era sinnen och låta fantasin leka.}},
  author       = {{Barbosa, Jose Luiz and Gottfridsson, Johan}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Arbete i en kreativprocess - en teatermetafor}},
  year         = {{2002}},
}