Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Myten om den kinesiska kvinnan

Karlsson, Thomas ; Tamminen, Mia ; Cassinger, Cecilia and Forssell, Emma (2002)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Uppsatsen belyser myter om kvinnlighet i kinesiska reklamannonser. De valda reklamannonserna riktar sig till kinesiska storstadskvinnor i de övre samhällsskikten, som har råd att konsumera de exklusiva damtidningar som studeras. Syftet är att undersöka hur öst och väst möts i reklamen. Utifrån ”The Advertising Meaning Model” belyses vilka faktorer som inverkar på mottagarens avkodning av reklamannonser. Med denna modell som bakgrund försöker vi återge två samhällsdiskurser som tillsammans påverkar reklamen. Utifrån ett historiskt material skapar vi sammanlagt 8 myter om kvinnlighet. Dessa testas sedan, genom en semiotisk bildanalys, mot de annonser som ingår i studien. I vårt försök att avkoda reklamannonserna i bildanalysen, upptäcker vi... (More)
Uppsatsen belyser myter om kvinnlighet i kinesiska reklamannonser. De valda reklamannonserna riktar sig till kinesiska storstadskvinnor i de övre samhällsskikten, som har råd att konsumera de exklusiva damtidningar som studeras. Syftet är att undersöka hur öst och väst möts i reklamen. Utifrån ”The Advertising Meaning Model” belyses vilka faktorer som inverkar på mottagarens avkodning av reklamannonser. Med denna modell som bakgrund försöker vi återge två samhällsdiskurser som tillsammans påverkar reklamen. Utifrån ett historiskt material skapar vi sammanlagt 8 myter om kvinnlighet. Dessa testas sedan, genom en semiotisk bildanalys, mot de annonser som ingår i studien. I vårt försök att avkoda reklamannonserna i bildanalysen, upptäcker vi att vi är fast i vår västerländska diskurs syn på Kina. Således kan vi inte dra några slutsatser om hur den kinesiska kvinnan avkodar reklamen. Uppsatsen pekar på svårigheterna att förstå de diskurser vi själva befinner oss i och hur de begränsar oss. Denna förståelse torde vara speciellt viktigt för internationella marknadsförare när de kodar reklam. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Karlsson, Thomas ; Tamminen, Mia ; Cassinger, Cecilia and Forssell, Emma
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
kina, kvinnor, reklam, bildanalys, damtidningar, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1348877
date added to LUP
2002-05-31 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:16:59
@misc{1348877,
  abstract     = {{Uppsatsen belyser myter om kvinnlighet i kinesiska reklamannonser. De valda reklamannonserna riktar sig till kinesiska storstadskvinnor i de övre samhällsskikten, som har råd att konsumera de exklusiva damtidningar som studeras. Syftet är att undersöka hur öst och väst möts i reklamen. Utifrån ”The Advertising Meaning Model” belyses vilka faktorer som inverkar på mottagarens avkodning av reklamannonser. Med denna modell som bakgrund försöker vi återge två samhällsdiskurser som tillsammans påverkar reklamen. Utifrån ett historiskt material skapar vi sammanlagt 8 myter om kvinnlighet. Dessa testas sedan, genom en semiotisk bildanalys, mot de annonser som ingår i studien. I vårt försök att avkoda reklamannonserna i bildanalysen, upptäcker vi att vi är fast i vår västerländska diskurs syn på Kina. Således kan vi inte dra några slutsatser om hur den kinesiska kvinnan avkodar reklamen. Uppsatsen pekar på svårigheterna att förstå de diskurser vi själva befinner oss i och hur de begränsar oss. Denna förståelse torde vara speciellt viktigt för internationella marknadsförare när de kodar reklam.}},
  author       = {{Karlsson, Thomas and Tamminen, Mia and Cassinger, Cecilia and Forssell, Emma}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Myten om den kinesiska kvinnan}},
  year         = {{2002}},
}