Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Syndabocksfenomenets betydelse i affärsvärlden -fallet Pehr G Gyllenhammar-

Bertilsson, Jon (2004)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken. Uppsatsens titel: Syndabockfenomenets betydelse i affärsvärlden -fallet Pehr G Gyllenhammar- Seminariedatum: 2004-03-05 Ämne/kurs: Magisteruppsats i marknadsföring, 10 poäng Författare: Jon Bertilsson Handledare: Peter Svensson Nyckelord: Affärsvärlden, syndabocksprocess, funktion, image Syfte: Avsikten med denna uppsats är att ge en ökad förståelse för syndabocksfenomenet och dess betydelse inom affärsvärlden. Metod: En kvalitativ metod togs i anspråk för att uppnå uppsatsens syfte. Den kvalitativ metod som användes hade formen av en dokumentstudie av ett empiriskt fall. Det empiriska materialet tolkades med hjälp av den hermeneutiska cirkeln. Slutsatser: En syndabocksprocess sätts... (More)
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken. Uppsatsens titel: Syndabockfenomenets betydelse i affärsvärlden -fallet Pehr G Gyllenhammar- Seminariedatum: 2004-03-05 Ämne/kurs: Magisteruppsats i marknadsföring, 10 poäng Författare: Jon Bertilsson Handledare: Peter Svensson Nyckelord: Affärsvärlden, syndabocksprocess, funktion, image Syfte: Avsikten med denna uppsats är att ge en ökad förståelse för syndabocksfenomenet och dess betydelse inom affärsvärlden. Metod: En kvalitativ metod togs i anspråk för att uppnå uppsatsens syfte. Den kvalitativ metod som användes hade formen av en dokumentstudie av ett empiriskt fall. Det empiriska materialet tolkades med hjälp av den hermeneutiska cirkeln. Slutsatser: En syndabocksprocess sätts från början igång av en organisations agerande. Detta agerande väcker frustration och aggression hos omvärlden och organisationens intressegrupper, vilken riktar sin aggression och ilska mot dess sanna källa, vilken är organisationen och dess ledning. Organisationen hamnar under en stor press och upplever en kris eftersom de ställs inför ett problem de inte kan lösa. Organisationens struktur krackelerar och den präglas av sprickor och interna motsättningar. En skyldig till krisen måste identifieras så en syndabocks väljs ut efter ett antal faktorer. Syndabocken fyller funktionen av en räddare av organisationens nuvarande struktur och blir en enare av den sociala gruppen. Syndabocken fyller också funktion av att ha påverkat organisationens image i en positiv rikting eftersom denne tog på sig skulden och den dåliga image som var förknippad med denna när syndabocken försvann från organisationen. Organisationens ansikte räddades på så sätt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Bertilsson, Jon
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Affärsvärlden, syndabocksprocess, funktion, image, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1349537
date added to LUP
2004-03-05 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:59:46
@misc{1349537,
  abstract     = {{En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken. Uppsatsens titel: Syndabockfenomenets betydelse i affärsvärlden -fallet Pehr G Gyllenhammar- Seminariedatum: 2004-03-05 Ämne/kurs: Magisteruppsats i marknadsföring, 10 poäng Författare: Jon Bertilsson Handledare: Peter Svensson Nyckelord: Affärsvärlden, syndabocksprocess, funktion, image Syfte: Avsikten med denna uppsats är att ge en ökad förståelse för syndabocksfenomenet och dess betydelse inom affärsvärlden. Metod: En kvalitativ metod togs i anspråk för att uppnå uppsatsens syfte. Den kvalitativ metod som användes hade formen av en dokumentstudie av ett empiriskt fall. Det empiriska materialet tolkades med hjälp av den hermeneutiska cirkeln. Slutsatser: En syndabocksprocess sätts från början igång av en organisations agerande. Detta agerande väcker frustration och aggression hos omvärlden och organisationens intressegrupper, vilken riktar sin aggression och ilska mot dess sanna källa, vilken är organisationen och dess ledning. Organisationen hamnar under en stor press och upplever en kris eftersom de ställs inför ett problem de inte kan lösa. Organisationens struktur krackelerar och den präglas av sprickor och interna motsättningar. En skyldig till krisen måste identifieras så en syndabocks väljs ut efter ett antal faktorer. Syndabocken fyller funktionen av en räddare av organisationens nuvarande struktur och blir en enare av den sociala gruppen. Syndabocken fyller också funktion av att ha påverkat organisationens image i en positiv rikting eftersom denne tog på sig skulden och den dåliga image som var förknippad med denna när syndabocken försvann från organisationen. Organisationens ansikte räddades på så sätt.}},
  author       = {{Bertilsson, Jon}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Syndabocksfenomenets betydelse i affärsvärlden -fallet Pehr G Gyllenhammar-}},
  year         = {{2004}},
}