Faktorer att beakta vid ett varumärkesbyte
(2007)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- En studie om vilka faktorer som bör beaktas vid ett varumärkesbyte kartläggs. Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga, beskriva och analysera de olika faktorer som bör beaktas vid byte av ett varumärke. Detta illustreras även i ett ramverk med syftet att vara användbar för företag som har för avsikt att genomföra ett varumärkesbyte.
Metod: Studie är av en kvalitativ art, med semi-struktuerade intervjuer då denna undersökningsmetod ansågs vara den mest lämpade för problemområdet. Vidare är studien baserad på en abduktiv ansats. Utifrån insamlad litteratur utformades ramverket som fungerat som struktur för resten av uppsatsen. Tre intervjuer på tre olika fallföretag genomfördes varav en som telefonintervju och två som besöksintervjuer.... (More) - En studie om vilka faktorer som bör beaktas vid ett varumärkesbyte kartläggs. Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga, beskriva och analysera de olika faktorer som bör beaktas vid byte av ett varumärke. Detta illustreras även i ett ramverk med syftet att vara användbar för företag som har för avsikt att genomföra ett varumärkesbyte.
Metod: Studie är av en kvalitativ art, med semi-struktuerade intervjuer då denna undersökningsmetod ansågs vara den mest lämpade för problemområdet. Vidare är studien baserad på en abduktiv ansats. Utifrån insamlad litteratur utformades ramverket som fungerat som struktur för resten av uppsatsen. Tre intervjuer på tre olika fallföretag genomfördes varav en som telefonintervju och två som besöksintervjuer. Slutligen kontrades empiri mot teori för att genom analys komma fram till slutsatser.
Slutsatser: En rad faktorer som företag måste beakta när de byter sitt varumärke samt hur viktiga dessa är har konstaterats. Dessa faktorer samt processens gång presenteras i ett ramverk för att öka överskådligheten. Faktorerna diskuteras och relateras till varandra för att visa vilken koppling de sinsemellan. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1350702
- author
- Bolouhari, Farhang ; Lavesson, Michael and Azizi, Arash
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Varumärkesbyte, Strategi, Kommunikation, Resurser, Ledarskap, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1350702
- date added to LUP
- 2007-01-18 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 16:19:09
@misc{1350702, abstract = {{En studie om vilka faktorer som bör beaktas vid ett varumärkesbyte kartläggs. Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga, beskriva och analysera de olika faktorer som bör beaktas vid byte av ett varumärke. Detta illustreras även i ett ramverk med syftet att vara användbar för företag som har för avsikt att genomföra ett varumärkesbyte. Metod: Studie är av en kvalitativ art, med semi-struktuerade intervjuer då denna undersökningsmetod ansågs vara den mest lämpade för problemområdet. Vidare är studien baserad på en abduktiv ansats. Utifrån insamlad litteratur utformades ramverket som fungerat som struktur för resten av uppsatsen. Tre intervjuer på tre olika fallföretag genomfördes varav en som telefonintervju och två som besöksintervjuer. Slutligen kontrades empiri mot teori för att genom analys komma fram till slutsatser. Slutsatser: En rad faktorer som företag måste beakta när de byter sitt varumärke samt hur viktiga dessa är har konstaterats. Dessa faktorer samt processens gång presenteras i ett ramverk för att öka överskådligheten. Faktorerna diskuteras och relateras till varandra för att visa vilken koppling de sinsemellan.}}, author = {{Bolouhari, Farhang and Lavesson, Michael and Azizi, Arash}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Faktorer att beakta vid ett varumärkesbyte}}, year = {{2007}}, }