Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Varumärken i Ryssland

Cvizek, Martin ; Dyhlén, Thérèse and Nilsson, Annika Maria (2002)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte: Uppsatsens syfte är att få en klar bild av hur företag kommunicerar en varumärkesidentitet till en kulturellt annorlunda marknad. Metod: Vår uppsats har en explorativ ansats baserad på kvalitativa empiriska data inhämtade med hjälp av telefonintervjuer. Företagen vars varumärken vi undersökt är Tele2, Delovoj Peterburg, RFSU, ALAX, Volvo och Svenska Institutet. Slutsatser: Vi har funnit att företag besitter stor kunskap om den aktuella kulturen. De använder sig dock i huvudsak av standardiseringsstrategier. I de fall kulturen stör kommunikationen av varumärkesidentiteten, anpassar företagen sig därefter.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Cvizek, Martin ; Dyhlén, Thérèse and Nilsson, Annika Maria
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Kultur, Kommunikation, Ryssland, Varumärke, Varumärkesidentitet, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1350922
date added to LUP
2002-06-12 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:44:02
@misc{1350922,
  abstract     = {{Syfte: Uppsatsens syfte är att få en klar bild av hur företag kommunicerar en varumärkesidentitet till en kulturellt annorlunda marknad. Metod: Vår uppsats har en explorativ ansats baserad på kvalitativa empiriska data inhämtade med hjälp av telefonintervjuer. Företagen vars varumärken vi undersökt är Tele2, Delovoj Peterburg, RFSU, ALAX, Volvo och Svenska Institutet. Slutsatser: Vi har funnit att företag besitter stor kunskap om den aktuella kulturen. De använder sig dock i huvudsak av standardiseringsstrategier. I de fall kulturen stör kommunikationen av varumärkesidentiteten, anpassar företagen sig därefter.}},
  author       = {{Cvizek, Martin and Dyhlén, Thérèse and Nilsson, Annika Maria}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Varumärken i Ryssland}},
  year         = {{2002}},
}