Öl- & alkoläsksmarknadsföring ur genusperspektiv
(2004)Department of Business Administration
- Abstract
- Alkoholkonsumtionen i Sverige är högre än på mycket länge. Med nya överenskommelser,
som öppnade möjligheter för alkoholbranschen att marknadsföra sina produkter, utsätts
konsumenter för ökad påtryckning av önskad kommunikation från företagen. Företagens
kommunikation riktar sig gärna till den yngre allmänheten som ofta formar sina
uppfattningar och attityder genom inlärning och erfarenheter. Uppsatsen behandlar
huvudsakligen företagets kommunikation med hjälp av tre angreppssätt; medieval,
förpackning och reklam. Beroende på förespråkarens kön uppfattas reklamens inriktning ofta
olika. Detta beror på de sociala och kulturella normerna för vad som är kvinnligt respektive
manligt genus. Det finns dock inget som säger att kvinnlighet måste... (More) - Alkoholkonsumtionen i Sverige är högre än på mycket länge. Med nya överenskommelser,
som öppnade möjligheter för alkoholbranschen att marknadsföra sina produkter, utsätts
konsumenter för ökad påtryckning av önskad kommunikation från företagen. Företagens
kommunikation riktar sig gärna till den yngre allmänheten som ofta formar sina
uppfattningar och attityder genom inlärning och erfarenheter. Uppsatsen behandlar
huvudsakligen företagets kommunikation med hjälp av tre angreppssätt; medieval,
förpackning och reklam. Beroende på förespråkarens kön uppfattas reklamens inriktning ofta
olika. Detta beror på de sociala och kulturella normerna för vad som är kvinnligt respektive
manligt genus. Det finns dock inget som säger att kvinnlighet måste vara förenat med det
kvinnliga könet utan den kan mycket väl återfinnas hos det manliga könet och tvärtom.
Uppfattningen av marknadsföringen formas av genus eller av individuella val. The alcohol consumption in Sweden is far higher than it has been in a long time.
With the new agreements which opened for more possibilities for marketing of alcohol
products, the communication pressure from the companies on consumers has risen.
The marketing communication is more directed toward young people, shaping their
understanding, opinion and attitudes through learning and experience. The essay discuss the
marketing communications in mainly three different approaches; media choice, packaging
and advertising. Depending on the gender of the spokesperson, the advertisement is
experienced in different ways depending on how social and cultural standards define male
and feminine gender. There is nothing claiming that female gender must be joined with the
female sex, but it could well be that much of it can be found in the male sex and vice verse.
The opinion of the marketing is formed either by gender or individual choices. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1350993
- author
- Bacos, Nils Fredrik Emil ; Eriksson, Jonas and Svensson, Karin
- supervisor
- organization
- year
- 2004
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- genus, reklam, alkohol, media, förpackning, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1350993
- date added to LUP
- 2004-01-16 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 14:54:30
@misc{1350993, abstract = {{Alkoholkonsumtionen i Sverige är högre än på mycket länge. Med nya överenskommelser, som öppnade möjligheter för alkoholbranschen att marknadsföra sina produkter, utsätts konsumenter för ökad påtryckning av önskad kommunikation från företagen. Företagens kommunikation riktar sig gärna till den yngre allmänheten som ofta formar sina uppfattningar och attityder genom inlärning och erfarenheter. Uppsatsen behandlar huvudsakligen företagets kommunikation med hjälp av tre angreppssätt; medieval, förpackning och reklam. Beroende på förespråkarens kön uppfattas reklamens inriktning ofta olika. Detta beror på de sociala och kulturella normerna för vad som är kvinnligt respektive manligt genus. Det finns dock inget som säger att kvinnlighet måste vara förenat med det kvinnliga könet utan den kan mycket väl återfinnas hos det manliga könet och tvärtom. Uppfattningen av marknadsföringen formas av genus eller av individuella val. The alcohol consumption in Sweden is far higher than it has been in a long time. With the new agreements which opened for more possibilities for marketing of alcohol products, the communication pressure from the companies on consumers has risen. The marketing communication is more directed toward young people, shaping their understanding, opinion and attitudes through learning and experience. The essay discuss the marketing communications in mainly three different approaches; media choice, packaging and advertising. Depending on the gender of the spokesperson, the advertisement is experienced in different ways depending on how social and cultural standards define male and feminine gender. There is nothing claiming that female gender must be joined with the female sex, but it could well be that much of it can be found in the male sex and vice verse. The opinion of the marketing is formed either by gender or individual choices.}}, author = {{Bacos, Nils Fredrik Emil and Eriksson, Jonas and Svensson, Karin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Öl- & alkoläsksmarknadsföring ur genusperspektiv}}, year = {{2004}}, }