Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Stadsmiljö och centrumhandel - Ömsedidigt beroende, ömsesidig möjlighet. - Fallet Landskrona

Jashari, Shpresa ; Nilsson, Cecilia and Persson-Lärka, Marie (2005)
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att visa hur en handelsplats påverkas av nätverk och aktörer i samverkan. Frågeställningar: Våra centrala frågor för denna uppsats kommer att vara: Varför väljer kunder att inte handla i Landskrona centrum? Vad har nyckelpersonernas makt och ledarskap för roll i nätverket? Hur skapas en enhetlig identitet i ett uppbyggt nätverk för handel? Resultat: Ur våra fokusgrupper och nyckelpersoner finner vi att det finns olika orsaker till varför kunder väljer att inte handla i Landskrona centrum. En anledning kan vara att det är en svag balans mellan det naturliga flödet, invånare, och det rörliga flödet av besökare som flanerar i staden som medför att genomströmningen försämras. En annan anledning till att... (More)
Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att visa hur en handelsplats påverkas av nätverk och aktörer i samverkan. Frågeställningar: Våra centrala frågor för denna uppsats kommer att vara: Varför väljer kunder att inte handla i Landskrona centrum? Vad har nyckelpersonernas makt och ledarskap för roll i nätverket? Hur skapas en enhetlig identitet i ett uppbyggt nätverk för handel? Resultat: Ur våra fokusgrupper och nyckelpersoner finner vi att det finns olika orsaker till varför kunder väljer att inte handla i Landskrona centrum. En anledning kan vara att det är en svag balans mellan det naturliga flödet, invånare, och det rörliga flödet av besökare som flanerar i staden som medför att genomströmningen försämras. En annan anledning till att kunderna väljer att inte handla i Landskoran centrum är på grund av den butiksdöd som finns. Det svaga utbudet och antalet butiker har lett till att konkurrensen i staden har minskat, vilket inte är till fördel för vare sig kunder eller handlare. Beroende på att Landskrona är belägen i en region med ett väl utvecklade konsumtionsarenor leder detta till att en stad som Landskrona får svårt att behålla köpkraften inom kommunen. I nätverket bör det, för optimal utveckling, finnas olika ledarstilar som kompletterar varandra för att kunna uppfylla olika behov och begär och för att driva nätverket framåt på alla plan. En enhetlig identitet är svår att skapa i ett uppbyggt nätverk för handel då det finns olika mål, egenintressen och verklighetsbilder. Ett verktyg som kan användas vid identitetsskapande för en stad är att använda sig av så kallade projektidentiteter, där det skapas en ny historia för staden som alla aktörer kan enas kring. Ett sätt att finna dessa gemensamma mål är att använda sig av olika former av aktiviteter som till att skapa de gemensamma kommunikationskoder och som är s viktiga för att ett nätverk ska kunna fungera. Slutsatser: I Landskronas finns många av de fysiska faktorerna för att skapa ett levande centrum, men det gäller att dessa tas till vara och att det skapas en fungerade samverkan mellan de aktörer som står för engagemang, aktiviteter/idéer och resurser. Nätverket finns redan i Landskrona, dock anser vi att detta inte är utnyttjat maximalt. Om detta görs går det att skapa gemensamma kommunikationskoder som kan bidra till att skapa en projektidentitet, vilken i sin tur kan bekämpa och förändra det motstånd i diskursen som finns i Landskrona.
Slutligen menar vi att Landskrona har goda möjligheter att skapa ett levande centrum. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Jashari, Shpresa ; Nilsson, Cecilia and Persson-Lärka, Marie
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
identitet, makt, ledarskap, nätverk, landskrona, Trade, Handel
language
Swedish
id
1352382
date added to LUP
2005-02-01 00:00:00
date last changed
2018-10-18 09:53:21
@misc{1352382,
  abstract     = {{Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att visa hur en handelsplats påverkas av nätverk och aktörer i samverkan. Frågeställningar: Våra centrala frågor för denna uppsats kommer att vara: Varför väljer kunder att inte handla i Landskrona centrum? Vad har nyckelpersonernas makt och ledarskap för roll i nätverket? Hur skapas en enhetlig identitet i ett uppbyggt nätverk för handel? Resultat: Ur våra fokusgrupper och nyckelpersoner finner vi att det finns olika orsaker till varför kunder väljer att inte handla i Landskrona centrum. En anledning kan vara att det är en svag balans mellan det naturliga flödet, invånare, och det rörliga flödet av besökare som flanerar i staden som medför att genomströmningen försämras. En annan anledning till att kunderna väljer att inte handla i Landskoran centrum är på grund av den butiksdöd som finns. Det svaga utbudet och antalet butiker har lett till att konkurrensen i staden har minskat, vilket inte är till fördel för vare sig kunder eller handlare. Beroende på att Landskrona är belägen i en region med ett väl utvecklade konsumtionsarenor leder detta till att en stad som Landskrona får svårt att behålla köpkraften inom kommunen. I nätverket bör det, för optimal utveckling, finnas olika ledarstilar som kompletterar varandra för att kunna uppfylla olika behov och begär och för att driva nätverket framåt på alla plan. En enhetlig identitet är svår att skapa i ett uppbyggt nätverk för handel då det finns olika mål, egenintressen och verklighetsbilder. Ett verktyg som kan användas vid identitetsskapande för en stad är att använda sig av så kallade projektidentiteter, där det skapas en ny historia för staden som alla aktörer kan enas kring. Ett sätt att finna dessa gemensamma mål är att använda sig av olika former av aktiviteter som till att skapa de gemensamma kommunikationskoder och som är s viktiga för att ett nätverk ska kunna fungera. Slutsatser: I Landskronas finns många av de fysiska faktorerna för att skapa ett levande centrum, men det gäller att dessa tas till vara och att det skapas en fungerade samverkan mellan de aktörer som står för engagemang, aktiviteter/idéer och resurser. Nätverket finns redan i Landskrona, dock anser vi att detta inte är utnyttjat maximalt. Om detta görs går det att skapa gemensamma kommunikationskoder som kan bidra till att skapa en projektidentitet, vilken i sin tur kan bekämpa och förändra det motstånd i diskursen som finns i Landskrona.
Slutligen menar vi att Landskrona har goda möjligheter att skapa ett levande centrum.}},
  author       = {{Jashari, Shpresa and Nilsson, Cecilia and Persson-Lärka, Marie}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Stadsmiljö och centrumhandel - Ömsedidigt beroende, ömsesidig möjlighet. - Fallet Landskrona}},
  year         = {{2005}},
}