Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Värdeskapande konceptutveckling av tjänster genom varumärkesutvidgning - ICA Matresor

Perger, Maria and Armins, Caroline (2005)
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Problematisering: Uppsatsens utgångspunkt är en idé om affärsutveckling där en befintlig verksamhet utvecklas med ytterliggare en verksamhet över branschgränsen. En sådan process kan även beskrivas som värdeskapande konceptutveckling genom varumärkesutvidgning, vilket skapar värde för både kunder och företag. I vårt fall handlar denna process om konceptutveckling av tjänster. Vi saknar teorier som kombinerar begreppen konceptutveckling, värdeskapande och varumärkesutvidgning som ett sätt för affärsutveckling.
Syfte: Syftet är att analysera värdeskapande konceptutveckling av tjänster genom varumärkesutvidgning.
Metod: För att uppfylla vårt syfte har vi genomfört litteratursökning och studier av begreppen konceptutveckling av tjänster,... (More)
Problematisering: Uppsatsens utgångspunkt är en idé om affärsutveckling där en befintlig verksamhet utvecklas med ytterliggare en verksamhet över branschgränsen. En sådan process kan även beskrivas som värdeskapande konceptutveckling genom varumärkesutvidgning, vilket skapar värde för både kunder och företag. I vårt fall handlar denna process om konceptutveckling av tjänster. Vi saknar teorier som kombinerar begreppen konceptutveckling, värdeskapande och varumärkesutvidgning som ett sätt för affärsutveckling.
Syfte: Syftet är att analysera värdeskapande konceptutveckling av tjänster genom varumärkesutvidgning.
Metod: För att uppfylla vårt syfte har vi genomfört litteratursökning och studier av begreppen konceptutveckling av tjänster, värdeskapande och varumärkesutvidgning. Vi har valt ut empiriska utgångspunkter för en illustration av teorin. De empiriska utgångspunkterna utgörs av ett konkret företag, en specifik målgrupp och kunskaper kring begreppet upplevelser av resor och mat. För att kunna genomföra denna illustration krävdes ytterligare informationsinsamling i form av fallstudie, intervjuer och enkätundersökning.
Resultat: Vårt bidrag är att vi summerar de tre teoretiska begreppen och illustrationen av dessa till en helhet. Vi kan konstatera att vår idé är genomförbar i verkligheten. I en generell slutsats konstaterar vi att om vissa modifieringar görs av idén är den även applicerbar på andra företag. Vi menar att det är fördelaktigt för företag att använda sig av värdeskapande konceptutveckling genom varumärkesutvidgning för en framgångsrik affärsutveckling. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Perger, Maria and Armins, Caroline
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
affärsutveckling, koncept, värdeskapande, varumärke, målgrupp., Trade, Handel
language
Swedish
id
1352561
date added to LUP
2005-02-01 00:00:00
date last changed
2018-10-18 09:54:03
@misc{1352561,
  abstract     = {{Problematisering: Uppsatsens utgångspunkt är en idé om affärsutveckling där en befintlig verksamhet utvecklas med ytterliggare en verksamhet över branschgränsen. En sådan process kan även beskrivas som värdeskapande konceptutveckling genom varumärkesutvidgning, vilket skapar värde för både kunder och företag. I vårt fall handlar denna process om konceptutveckling av tjänster. Vi saknar teorier som kombinerar begreppen konceptutveckling, värdeskapande och varumärkesutvidgning som ett sätt för affärsutveckling.
Syfte: Syftet är att analysera värdeskapande konceptutveckling av tjänster genom varumärkesutvidgning.
Metod: För att uppfylla vårt syfte har vi genomfört litteratursökning och studier av begreppen konceptutveckling av tjänster, värdeskapande och varumärkesutvidgning. Vi har valt ut empiriska utgångspunkter för en illustration av teorin. De empiriska utgångspunkterna utgörs av ett konkret företag, en specifik målgrupp och kunskaper kring begreppet upplevelser av resor och mat. För att kunna genomföra denna illustration krävdes ytterligare informationsinsamling i form av fallstudie, intervjuer och enkätundersökning.
Resultat: Vårt bidrag är att vi summerar de tre teoretiska begreppen och illustrationen av dessa till en helhet. Vi kan konstatera att vår idé är genomförbar i verkligheten. I en generell slutsats konstaterar vi att om vissa modifieringar görs av idén är den även applicerbar på andra företag. Vi menar att det är fördelaktigt för företag att använda sig av värdeskapande konceptutveckling genom varumärkesutvidgning för en framgångsrik affärsutveckling.}},
  author       = {{Perger, Maria and Armins, Caroline}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Värdeskapande konceptutveckling av tjänster genom varumärkesutvidgning - ICA Matresor}},
  year         = {{2005}},
}