Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Varumärkets betydelse i konkurrensstrategin - En studie om hur marknadsledande varumärkesleverantörer möter konkurrensen från EMV

Bergdahl, Niklas ; Thorsheim, Marcus and Bengtsson, Joakim (2007)
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Studiens syfte är att utifrån konkurrensstrategi och varumärke skapa en djupare förståelse för hur marknadsledande varumärkesleverantörer möter konkurrensen från EMV. Vi har arbetet efter en kvalitativ forskningsansats, med en undersökning i form av intervjuer med både personal på marknadsavdelningarna hos fyra marknadsledande leverantörer i dagligvaruhandeln.
Inledningsvis redogör vi för Porter:s generiska strategier, följt av leverantörsspecifika konkurrensstrategier. Därefter definierar vi varumärken och dess funktion, samt hur företag kan arbeta strategiskt med varumärken.
I empirin redogörs för resultaten av intervjuerna och sammanställs under kategorier som baseras på våra forskningsfrågor.
I studien påvisas att de marknadsledande... (More)
Studiens syfte är att utifrån konkurrensstrategi och varumärke skapa en djupare förståelse för hur marknadsledande varumärkesleverantörer möter konkurrensen från EMV. Vi har arbetet efter en kvalitativ forskningsansats, med en undersökning i form av intervjuer med både personal på marknadsavdelningarna hos fyra marknadsledande leverantörer i dagligvaruhandeln.
Inledningsvis redogör vi för Porter:s generiska strategier, följt av leverantörsspecifika konkurrensstrategier. Därefter definierar vi varumärken och dess funktion, samt hur företag kan arbeta strategiskt med varumärken.
I empirin redogörs för resultaten av intervjuerna och sammanställs under kategorier som baseras på våra forskningsfrågor.
I studien påvisas att de marknadsledande leverantörerna arbetar efter en tydlig differentieringsstrategi. Fokus återfinns på unikhet genom produktkvalitet och varumärke. Positioneringen sker genom distansering för att särskilja produkterna från både EMV och andra konkurrenter genom innovation, samtidigt som detta fungerar som ett skydd mot imitering. Studien belyser betydelsen av varumärkets roll i en differentieringsstrategi, då produkt och varumärke måste korrelera. Dessutom kan varumärkesidentiteten fungera som ett skydd mot imitering. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Bergdahl, Niklas ; Thorsheim, Marcus and Bengtsson, Joakim
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
dagligvaruhandel, emv, konkurrensstrategi, leverantör, varumärke, Trade, Handel
language
Swedish
id
1354640
date added to LUP
2007-08-23 00:00:00
date last changed
2018-10-18 10:03:04
@misc{1354640,
  abstract     = {{Studiens syfte är att utifrån konkurrensstrategi och varumärke skapa en djupare förståelse för hur marknadsledande varumärkesleverantörer möter konkurrensen från EMV. Vi har arbetet efter en kvalitativ forskningsansats, med en undersökning i form av intervjuer med både personal på marknadsavdelningarna hos fyra marknadsledande leverantörer i dagligvaruhandeln.
Inledningsvis redogör vi för Porter:s generiska strategier, följt av leverantörsspecifika konkurrensstrategier. Därefter definierar vi varumärken och dess funktion, samt hur företag kan arbeta strategiskt med varumärken.
I empirin redogörs för resultaten av intervjuerna och sammanställs under kategorier som baseras på våra forskningsfrågor.
I studien påvisas att de marknadsledande leverantörerna arbetar efter en tydlig differentieringsstrategi. Fokus återfinns på unikhet genom produktkvalitet och varumärke. Positioneringen sker genom distansering för att särskilja produkterna från både EMV och andra konkurrenter genom innovation, samtidigt som detta fungerar som ett skydd mot imitering. Studien belyser betydelsen av varumärkets roll i en differentieringsstrategi, då produkt och varumärke måste korrelera. Dessutom kan varumärkesidentiteten fungera som ett skydd mot imitering.}},
  author       = {{Bergdahl, Niklas and Thorsheim, Marcus and Bengtsson, Joakim}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Varumärkets betydelse i konkurrensstrategin - En studie om hur marknadsledande varumärkesleverantörer möter konkurrensen från EMV}},
  year         = {{2007}},
}