Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Journalistikens fält ur nykomlingarnas perspektiv

Jarlbrink, Johan (2003)
Sociology
Abstract (Swedish)
Uppsatsens utgångspunkt är att journalisten lär sig yrket, snarare än föds med en journalistisk begåvning. I uppsatsen undersöks hur detta lärande kan gå till. Syftet är att undersöka hur man blir journalist genom att gå en journalistutbildning, vad det är man blir och vad det innebär. Fem journaliststuderande har intervjuats. Intervjumaterialet har sedan analyserats med hjälp av begreppen fält, habitus och kapital, lånade från Pierre Bourdieus teori, samt utifrån professionssociologiska perspektiv. Analysen visar på hur journalistiken kan ses som reglerade sätt att arbeta och tänka, vilka fältets nykomlingar måste lära sig att behärska och acceptera för att kunna verka som journalister. De studenter som har svårt att anamma arbetets... (More)
Uppsatsens utgångspunkt är att journalisten lär sig yrket, snarare än föds med en journalistisk begåvning. I uppsatsen undersöks hur detta lärande kan gå till. Syftet är att undersöka hur man blir journalist genom att gå en journalistutbildning, vad det är man blir och vad det innebär. Fem journaliststuderande har intervjuats. Intervjumaterialet har sedan analyserats med hjälp av begreppen fält, habitus och kapital, lånade från Pierre Bourdieus teori, samt utifrån professionssociologiska perspektiv. Analysen visar på hur journalistiken kan ses som reglerade sätt att arbeta och tänka, vilka fältets nykomlingar måste lära sig att behärska och acceptera för att kunna verka som journalister. De studenter som har svårt att anamma arbetets principer har också svårt att känna sig hemma på fältet. Att tillgången på journalister är större än efterfrågan har bidragit till ett ökat anpassningstvång och medfört att en genomgången journalistutbildning i praktiken har blivit ett krav. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Jarlbrink, Johan
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Sociology, Sociologi
language
Swedish
id
1355295
date added to LUP
2004-11-08 00:00:00
date last changed
2011-05-12 15:48:37
@misc{1355295,
  abstract     = {{Uppsatsens utgångspunkt är att journalisten lär sig yrket, snarare än föds med en journalistisk begåvning. I uppsatsen undersöks hur detta lärande kan gå till. Syftet är att undersöka hur man blir journalist genom att gå en journalistutbildning, vad det är man blir och vad det innebär. Fem journaliststuderande har intervjuats. Intervjumaterialet har sedan analyserats med hjälp av begreppen fält, habitus och kapital, lånade från Pierre Bourdieus teori, samt utifrån professionssociologiska perspektiv. Analysen visar på hur journalistiken kan ses som reglerade sätt att arbeta och tänka, vilka fältets nykomlingar måste lära sig att behärska och acceptera för att kunna verka som journalister. De studenter som har svårt att anamma arbetets principer har också svårt att känna sig hemma på fältet. Att tillgången på journalister är större än efterfrågan har bidragit till ett ökat anpassningstvång och medfört att en genomgången journalistutbildning i praktiken har blivit ett krav.}},
  author       = {{Jarlbrink, Johan}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Journalistikens fält ur nykomlingarnas perspektiv}},
  year         = {{2003}},
}