Social interaktion och delaktighet : upplevelser av studier på kunskapslyftet i Landskrona
(2002)Sociology
- Abstract (Swedish)
- Föreliggande uppsats har baserats på ett empiriskt utvärderingsmaterial (enkät), där syftet är att beskriva och analysera uppskattningsvis 1 700 studerandes upplevelser av Kunskapslyftet i Landskrona över en fyraårs period, år 1998-2001. Utgångspunkten var min erfarenhetsbaserade kunskap av de studerande på Kunskapslyftet i Landskrona där jag varit projektsamordnare. Med stöd av två teoretiska perspektiv inom socialpsykologin, social interaktion och delaktighet, har jag valt att fokusera på grupp- och ledarskapsprocesser samt ideologisk och humanistisk delaktighet. Slutsatserna är att deltagarna har haft skilda sociala bakgrunder och att den typiska deltagaren har varit en arbetslös kvinna, mellan 26 och 45 år, med 2-årigt gymnasium. att... (More)
- Föreliggande uppsats har baserats på ett empiriskt utvärderingsmaterial (enkät), där syftet är att beskriva och analysera uppskattningsvis 1 700 studerandes upplevelser av Kunskapslyftet i Landskrona över en fyraårs period, år 1998-2001. Utgångspunkten var min erfarenhetsbaserade kunskap av de studerande på Kunskapslyftet i Landskrona där jag varit projektsamordnare. Med stöd av två teoretiska perspektiv inom socialpsykologin, social interaktion och delaktighet, har jag valt att fokusera på grupp- och ledarskapsprocesser samt ideologisk och humanistisk delaktighet. Slutsatserna är att deltagarna har haft skilda sociala bakgrunder och att den typiska deltagaren har varit en arbetslös kvinna, mellan 26 och 45 år, med 2-årigt gymnasium. att gruppens betydelse för individen har haft en sammanhållande och stödjande funktion och att lärarnas betydelse har varit positiv för majoriteten av deltagarna. att ideologisk delaktighet, genom individuella studieplaner, har för en del betytt en förändrad livssituation, genom att de tagit sig ur arbetslöshet och skapat möjlighet att studera vidare. att humanistisk delaktighet har inneburit att individen har fått ett ökat självförtroende genom bl.a. möjligheten att påverka och utveckla uppläggning och uppföljning av studierna. Nyckelord: Kunskapslyftet, upplevelser av vuxenstudier, upplevelser av grupper, upplevelser av lärare, social interaktion, delaktighet, ideologisk delaktighet och humanistisk delaktighet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1355329
- author
- Kallstenius, Agneta
- supervisor
- organization
- year
- 2002
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Sociology, Sociologi
- language
- Swedish
- id
- 1355329
- date added to LUP
- 2004-11-08 00:00:00
- date last changed
- 2011-05-12 15:48:37
@misc{1355329, abstract = {{Föreliggande uppsats har baserats på ett empiriskt utvärderingsmaterial (enkät), där syftet är att beskriva och analysera uppskattningsvis 1 700 studerandes upplevelser av Kunskapslyftet i Landskrona över en fyraårs period, år 1998-2001. Utgångspunkten var min erfarenhetsbaserade kunskap av de studerande på Kunskapslyftet i Landskrona där jag varit projektsamordnare. Med stöd av två teoretiska perspektiv inom socialpsykologin, social interaktion och delaktighet, har jag valt att fokusera på grupp- och ledarskapsprocesser samt ideologisk och humanistisk delaktighet. Slutsatserna är att deltagarna har haft skilda sociala bakgrunder och att den typiska deltagaren har varit en arbetslös kvinna, mellan 26 och 45 år, med 2-årigt gymnasium. att gruppens betydelse för individen har haft en sammanhållande och stödjande funktion och att lärarnas betydelse har varit positiv för majoriteten av deltagarna. att ideologisk delaktighet, genom individuella studieplaner, har för en del betytt en förändrad livssituation, genom att de tagit sig ur arbetslöshet och skapat möjlighet att studera vidare. att humanistisk delaktighet har inneburit att individen har fått ett ökat självförtroende genom bl.a. möjligheten att påverka och utveckla uppläggning och uppföljning av studierna. Nyckelord: Kunskapslyftet, upplevelser av vuxenstudier, upplevelser av grupper, upplevelser av lärare, social interaktion, delaktighet, ideologisk delaktighet och humanistisk delaktighet.}}, author = {{Kallstenius, Agneta}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Social interaktion och delaktighet : upplevelser av studier på kunskapslyftet i Landskrona}}, year = {{2002}}, }