Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Framfabs säregna kultur

Åsenlund, Jenny (2001)
Sociology
Abstract (Swedish)
I slutet av 1990-talet växte Internetbranschen fram i Sverige. Framtidsfabriken var ett mindre företag som, med Jonas Birgersson i spetsen, hade stora ambitioner att etablera sig på världsmarknaden. Kulturen på företaget utvecklades med expansionen och omvärldens påverkan. Syftet med uppsatsen är främst att beskriva Framfabs kultur utifrån fyra anställdas perspektiv. Materialunderlaget har främst tagits fram med hjälp av djupintervjuer. Genom en deskriptiv studie får läsaren en inblick i hur kulturen var från att vara ett litet fempersonsföretag fram till att bli ett globalt branschledande företag. Det lilla företaget bestod av ett gäng killar i 20-årsåldern som arbetade med vad som tidigare hade varit deras fritidsintresse. Formella... (More)
I slutet av 1990-talet växte Internetbranschen fram i Sverige. Framtidsfabriken var ett mindre företag som, med Jonas Birgersson i spetsen, hade stora ambitioner att etablera sig på världsmarknaden. Kulturen på företaget utvecklades med expansionen och omvärldens påverkan. Syftet med uppsatsen är främst att beskriva Framfabs kultur utifrån fyra anställdas perspektiv. Materialunderlaget har främst tagits fram med hjälp av djupintervjuer. Genom en deskriptiv studie får läsaren en inblick i hur kulturen var från att vara ett litet fempersonsföretag fram till att bli ett globalt branschledande företag. Det lilla företaget bestod av ett gäng killar i 20-årsåldern som arbetade med vad som tidigare hade varit deras fritidsintresse. Formella strukturer förekom inte, alla kände alla och de var ett väl sammansvetsat team. Det var pionjärsanda, innovation, ansvarstagande, spänning, vänskap, stolthet, ungdom, lojalitet och framtidstro som beskrev Framtidsfabrikens eldsjälar. En snabb expansionen ledde till att kontor etablerades först i hela Sverige och så småningom även på andra delar av världen. Företaget fick stor uppståndelse i media mycket tack vare deras nytänkande VD Jonas Birgersson. Han stormade styrelsemöten med sina visioner iklädd en orange fleecetröja. Birgersson var inte bara Framfabs ledstjärna, han var även svenska IT-branschens. VD:n ville vara en i gänget och såg arbetstagarna som kapitalet. Birgersson gjorde sina eldsjälar till miljonärer. I det lilla företaget löstes uppgifter genom ett samlat kaos. Alla fick personlig information när de behövde den och de tog ofta en spontan fredagsöl tillsammans. Få var med i facket eftersom de kände stor lojalitet och hade stort förtroende för sin arbetsgivare. Efter att Framfab hade börsintroducerats fick de anställda information genom pressreleaser. De började arbeta efter mer traditionella strukturer med utarbetade arbetsmodeller. Fredagsölen blev allt eftersom en mer institutionsliknande rutin som fanns med på schemat. Alla kände under hela utvecklingen att de tillsammans var delaktiga i att göra Sverige till ett bättre land och ledde hela världens IT-utveckling framåt. Framfabs ursprungliga kultur ändrade sig och formades till en ny. Frågan är om kulturen är omöjlig. Jag säger att den inte är det. En kreativ, innovativ, utvecklande, mänsklig miljö gynnar både arbetstagaren och arbetsgivaren, eftersom trivsel och ett öppet klimat främjar både produktionen och människans utveckling. Det krävs dock att det företagsekonomiska går hand i hand med kulturen, så att företaget blir lönsamt.. Framfabkulturens utveckling borde vara något som andra borde dra lärdom av. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Åsenlund, Jenny
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Sociology, Sociologi
language
Swedish
id
1356023
date added to LUP
2004-11-08 00:00:00
date last changed
2011-05-12 15:48:37
@misc{1356023,
  abstract     = {{I slutet av 1990-talet växte Internetbranschen fram i Sverige. Framtidsfabriken var ett mindre företag som, med Jonas Birgersson i spetsen, hade stora ambitioner att etablera sig på världsmarknaden. Kulturen på företaget utvecklades med expansionen och omvärldens påverkan. Syftet med uppsatsen är främst att beskriva Framfabs kultur utifrån fyra anställdas perspektiv. Materialunderlaget har främst tagits fram med hjälp av djupintervjuer. Genom en deskriptiv studie får läsaren en inblick i hur kulturen var från att vara ett litet fempersonsföretag fram till att bli ett globalt branschledande företag. Det lilla företaget bestod av ett gäng killar i 20-årsåldern som arbetade med vad som tidigare hade varit deras fritidsintresse. Formella strukturer förekom inte, alla kände alla och de var ett väl sammansvetsat team. Det var pionjärsanda, innovation, ansvarstagande, spänning, vänskap, stolthet, ungdom, lojalitet och framtidstro som beskrev Framtidsfabrikens eldsjälar. En snabb expansionen ledde till att kontor etablerades först i hela Sverige och så småningom även på andra delar av världen. Företaget fick stor uppståndelse i media mycket tack vare deras nytänkande VD Jonas Birgersson. Han stormade styrelsemöten med sina visioner iklädd en orange fleecetröja. Birgersson var inte bara Framfabs ledstjärna, han var även svenska IT-branschens. VD:n ville vara en i gänget och såg arbetstagarna som kapitalet. Birgersson gjorde sina eldsjälar till miljonärer. I det lilla företaget löstes uppgifter genom ett samlat kaos. Alla fick personlig information när de behövde den och de tog ofta en spontan fredagsöl tillsammans. Få var med i facket eftersom de kände stor lojalitet och hade stort förtroende för sin arbetsgivare. Efter att Framfab hade börsintroducerats fick de anställda information genom pressreleaser. De började arbeta efter mer traditionella strukturer med utarbetade arbetsmodeller. Fredagsölen blev allt eftersom en mer institutionsliknande rutin som fanns med på schemat. Alla kände under hela utvecklingen att de tillsammans var delaktiga i att göra Sverige till ett bättre land och ledde hela världens IT-utveckling framåt. Framfabs ursprungliga kultur ändrade sig och formades till en ny. Frågan är om kulturen är omöjlig. Jag säger att den inte är det. En kreativ, innovativ, utvecklande, mänsklig miljö gynnar både arbetstagaren och arbetsgivaren, eftersom trivsel och ett öppet klimat främjar både produktionen och människans utveckling. Det krävs dock att det företagsekonomiska går hand i hand med kulturen, så att företaget blir lönsamt.. Framfabkulturens utveckling borde vara något som andra borde dra lärdom av.}},
  author       = {{Åsenlund, Jenny}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Framfabs säregna kultur}},
  year         = {{2001}},
}