Kompetens: kompetensutveckling inom Posten AB
(2000)Education
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Kompetens och kompetensutveckling är idag ett flitigt återkommande tema i samhällsdebatten. I olika sammanhang betonas vikten av kompetensutveckling och kraven på kompetens växer ständigt. Förändringar i arbetslivet har lett till ökat krav på ny kompetens inom företaget. I vissa fall skaffar man den nya kompetensen genom att nyanställa, men det har blivit allt vanligare att kompetensutveckla sin personal. Det högt utvecklade näringsliv som vi lever i idag kommer förmodligen att bli ännu mer kompetensinriktat. Många av de arbeten som fanns i gårdagens Sverige har försvunnit och många av dagens arbeten kommer även de att försvinna som en följd av omvandlingar i näringslivet.
Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur personal i ett... (More) - Bakgrund: Kompetens och kompetensutveckling är idag ett flitigt återkommande tema i samhällsdebatten. I olika sammanhang betonas vikten av kompetensutveckling och kraven på kompetens växer ständigt. Förändringar i arbetslivet har lett till ökat krav på ny kompetens inom företaget. I vissa fall skaffar man den nya kompetensen genom att nyanställa, men det har blivit allt vanligare att kompetensutveckla sin personal. Det högt utvecklade näringsliv som vi lever i idag kommer förmodligen att bli ännu mer kompetensinriktat. Många av de arbeten som fanns i gårdagens Sverige har försvunnit och många av dagens arbeten kommer även de att försvinna som en följd av omvandlingar i näringslivet.
Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur personal i ett serviceföretag ser på begreppen kompetens och kompetensutveckling, samt att se hur man kompetensutvecklar personalen under förändringsarbete och se vilken kompetens som finns inom företagets verksamhetsområden. Metod: Jag har gjort en kort redovisning av kunskapsläget och sedan gjort en empirisk undersökning i form av kvalitativa intervjuer.
Resultat: Resultatet av undersökningen är att företagens villkor för överlevnad är fortlöpande förnyelse och anpassning till nya förutsättningar och krav från omvärlden, något som det numer konkurrensutsatta Posten AB erfarit. Den viktigaste tillgången för förnyelse betraktas vara de anställdas kompetens. För att tillvarata och förnya medarbetarnas kompetens måste man inom företaget skapa de förutsättningar som kontinuerligt stödjer detta, därför är kompetensutveckling är en mycket viktig del under förändringsarbetet inom Posten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1357155
- author
- Mörling, Johanna
- supervisor
- organization
- year
- 2000
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- serviceföretag, kompetens, kompetensutveckling, utbildning, Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
- language
- Swedish
- id
- 1357155
- date added to LUP
- 2004-11-08 00:00:00
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:01
@misc{1357155, abstract = {{Bakgrund: Kompetens och kompetensutveckling är idag ett flitigt återkommande tema i samhällsdebatten. I olika sammanhang betonas vikten av kompetensutveckling och kraven på kompetens växer ständigt. Förändringar i arbetslivet har lett till ökat krav på ny kompetens inom företaget. I vissa fall skaffar man den nya kompetensen genom att nyanställa, men det har blivit allt vanligare att kompetensutveckla sin personal. Det högt utvecklade näringsliv som vi lever i idag kommer förmodligen att bli ännu mer kompetensinriktat. Många av de arbeten som fanns i gårdagens Sverige har försvunnit och många av dagens arbeten kommer även de att försvinna som en följd av omvandlingar i näringslivet. Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur personal i ett serviceföretag ser på begreppen kompetens och kompetensutveckling, samt att se hur man kompetensutvecklar personalen under förändringsarbete och se vilken kompetens som finns inom företagets verksamhetsområden. Metod: Jag har gjort en kort redovisning av kunskapsläget och sedan gjort en empirisk undersökning i form av kvalitativa intervjuer. Resultat: Resultatet av undersökningen är att företagens villkor för överlevnad är fortlöpande förnyelse och anpassning till nya förutsättningar och krav från omvärlden, något som det numer konkurrensutsatta Posten AB erfarit. Den viktigaste tillgången för förnyelse betraktas vara de anställdas kompetens. För att tillvarata och förnya medarbetarnas kompetens måste man inom företaget skapa de förutsättningar som kontinuerligt stödjer detta, därför är kompetensutveckling är en mycket viktig del under förändringsarbetet inom Posten.}}, author = {{Mörling, Johanna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kompetens: kompetensutveckling inom Posten AB}}, year = {{2000}}, }