Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Konsten att inte säga emot sig själv: överensstämmelse mellan profil & identitet på Framfab

Ahlén, Hillevi (2001)
Media and Communication Studies
Abstract (Swedish)
SYFTE: <br />
- Hur ser den bild av företaget ut som Framfab vill förmedla? (profilen)<br />
- Hur ser de anställdas "verkliga bild" av företaget ut? (identiteten)<br />
- Hur är överensstämmelsen mellan profil och identitet?

METOD: <br />
Profilen undersöks genom dokumentanalys av vad man medvetet har valt att kommunicera i officiella profildokument, internt informationsmaterial och dylikt. Denna del påvisar vilka värderingar man från ledningshåll vill kommunicera till interna och externa publiker. Hur identiteten, det vill säga de anställdas bild av Framfab, ser ut undersöks genom intervjuer med de anställda som behandlar uppfattningar kring vad Framfab står för, företagets "själ" och kultur. Genom att sedan jämföra profilen med... (More)
SYFTE: <br />
- Hur ser den bild av företaget ut som Framfab vill förmedla? (profilen)<br />
- Hur ser de anställdas "verkliga bild" av företaget ut? (identiteten)<br />
- Hur är överensstämmelsen mellan profil och identitet?

METOD: <br />
Profilen undersöks genom dokumentanalys av vad man medvetet har valt att kommunicera i officiella profildokument, internt informationsmaterial och dylikt. Denna del påvisar vilka värderingar man från ledningshåll vill kommunicera till interna och externa publiker. Hur identiteten, det vill säga de anställdas bild av Framfab, ser ut undersöks genom intervjuer med de anställda som behandlar uppfattningar kring vad Framfab står för, företagets "själ" och kultur. Genom att sedan jämföra profilen med identiteten identifieras därefter överensstämmelsen dem emellan.

SLUTSATS: <br />
En slutsats är att Framfabs profil kommunicerar värderingar som framförallt betonar vikten av att vara annorlunda och sticka ut från mängden. Framfab vill därmed understryka att det är ett udda företag som består av udda, lite galna och innovativa individer. Sammantaget finns det en relativt god överensstämmelse mellan Framfabs profil och identitet. Det finns dock vissa särdrag som är viktiga beståndsdelar i identiteten, men som inte betonas i den planerade kommunikationen. Exempelvis finns det starka värderingar gällande hög grad av professionalism och seriositet som inte återfinns i profilen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ahlén, Hillevi
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Framfab, värderingar, företagskulturer, Press and communication sciences, Journalistik, media, kommunikation
language
Swedish
id
1357532
date added to LUP
2004-11-08 00:00:00
date last changed
2014-09-04 08:36:10
@misc{1357532,
  abstract     = {{SYFTE: <br />
- Hur ser den bild av företaget ut som Framfab vill förmedla? (profilen)<br />
- Hur ser de anställdas "verkliga bild" av företaget ut? (identiteten)<br />
- Hur är överensstämmelsen mellan profil och identitet?

METOD: <br />
Profilen undersöks genom dokumentanalys av vad man medvetet har valt att kommunicera i officiella profildokument, internt informationsmaterial och dylikt. Denna del påvisar vilka värderingar man från ledningshåll vill kommunicera till interna och externa publiker. Hur identiteten, det vill säga de anställdas bild av Framfab, ser ut undersöks genom intervjuer med de anställda som behandlar uppfattningar kring vad Framfab står för, företagets "själ" och kultur. Genom att sedan jämföra profilen med identiteten identifieras därefter överensstämmelsen dem emellan.

SLUTSATS: <br />
En slutsats är att Framfabs profil kommunicerar värderingar som framförallt betonar vikten av att vara annorlunda och sticka ut från mängden. Framfab vill därmed understryka att det är ett udda företag som består av udda, lite galna och innovativa individer. Sammantaget finns det en relativt god överensstämmelse mellan Framfabs profil och identitet. Det finns dock vissa särdrag som är viktiga beståndsdelar i identiteten, men som inte betonas i den planerade kommunikationen. Exempelvis finns det starka värderingar gällande hög grad av professionalism och seriositet som inte återfinns i profilen.}},
  author       = {{Ahlén, Hillevi}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Konsten att inte säga emot sig själv: överensstämmelse mellan profil & identitet på Framfab}},
  year         = {{2001}},
}