Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Prissättningen på europeiska fotbollsarenor

Nilsson, Oskar (2009)
Department of Economics
Abstract (Swedish)
I denna uppsats undersöks vilka prisdeterminanterna är för fotbollsbiljetter, således vad som styr vilken kostnad konsumenten möter för att besöka en fotbollsmatch. Utgångspunkten för arbetet är den nya vågen av nybyggnationer av fotbollsarenor i Sverige, och att samtliga av dessa kan klassificeras som postmoderna arenor. Detta innebär att de erbjuder mer än enbart en åskådarplats för en fotbollsmatch. Dessa arenor skapar ett mervärde för konsumenten genom att även erbjuda möjlighet till annan typ av konsumtion, då dessa postmoderna arenor som regel även har tillgång till bar, restaurang och souvenirbutik. Genom att undersöka troliga prisdeterminanter, så som lagets och arenans kvalitet, konkurrens från annat lag i den berörda marknaden... (More)
I denna uppsats undersöks vilka prisdeterminanterna är för fotbollsbiljetter, således vad som styr vilken kostnad konsumenten möter för att besöka en fotbollsmatch. Utgångspunkten för arbetet är den nya vågen av nybyggnationer av fotbollsarenor i Sverige, och att samtliga av dessa kan klassificeras som postmoderna arenor. Detta innebär att de erbjuder mer än enbart en åskådarplats för en fotbollsmatch. Dessa arenor skapar ett mervärde för konsumenten genom att även erbjuda möjlighet till annan typ av konsumtion, då dessa postmoderna arenor som regel även har tillgång till bar, restaurang och souvenirbutik. Genom att undersöka troliga prisdeterminanter, så som lagets och arenans kvalitet, konkurrens från annat lag i den berörda marknaden och efterfråga på biljetter, har jag sökt finna en formel för hur fotbollsklubbar prissätter. Jag fann samband mellan biljettpris och samtliga av ovanstående variabler. Resultatet av rapporten är således att kvalitet, både på arenorna och på lagen i de sex undersökta ligorna, har en signifikant effekt på biljettpriset. Jag undersökte även om högre rankade, och därmed i princip större klubbar, prisdiskriminerade i högre grad än mindre, i denna analys fanns inget samband. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
@misc{1436627,
  abstract     = {{I denna uppsats undersöks vilka prisdeterminanterna är för fotbollsbiljetter, således vad som styr vilken kostnad konsumenten möter för att besöka en fotbollsmatch. Utgångspunkten för arbetet är den nya vågen av nybyggnationer av fotbollsarenor i Sverige, och att samtliga av dessa kan klassificeras som postmoderna arenor. Detta innebär att de erbjuder mer än enbart en åskådarplats för en fotbollsmatch. Dessa arenor skapar ett mervärde för konsumenten genom att även erbjuda möjlighet till annan typ av konsumtion, då dessa postmoderna arenor som regel även har tillgång till bar, restaurang och souvenirbutik. Genom att undersöka troliga prisdeterminanter, så som lagets och arenans kvalitet, konkurrens från annat lag i den berörda marknaden och efterfråga på biljetter, har jag sökt finna en formel för hur fotbollsklubbar prissätter. Jag fann samband mellan biljettpris och samtliga av ovanstående variabler. Resultatet av rapporten är således att kvalitet, både på arenorna och på lagen i de sex undersökta ligorna, har en signifikant effekt på biljettpriset. Jag undersökte även om högre rankade, och därmed i princip större klubbar, prisdiskriminerade i högre grad än mindre, i denna analys fanns inget samband.}},
  author       = {{Nilsson, Oskar}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Prissättningen på europeiska fotbollsarenor}},
  year         = {{2009}},
}