Självbild och dess relation till kreativitet i sen adolescens
(2009) PSYM02 20091Department of Psychology
- Abstract (Swedish)
- Individens självbild formas genom erfarenheter och tolkningar av miljön. Studien bygger på Shavelson et als. Modell som delar upp självbild i en hierarki av dimensioner, där generell självbild (självkänsla) är högst upp, och följs av en fördelning av akademisk och icke-akademisk (fysisk, psykisk och emotionell) självbild osv. Syftet med studien var att med självbildsinstrumentet SDQIII och de två kreativitetsinstrumenten AQ och TCT-DP, undersöka relationen mellan självbild och kreativitet, samt eventuella könsskillnader. Deltagarna bestod av 61 kvinnor och 32 män från fem gymnasieklasser i en utvald skola i Malmö. Hypotesen var att kreativa individer har en mer positiv självbild. Resultatet visade på att kreativa individer har en mer... (More)
- Individens självbild formas genom erfarenheter och tolkningar av miljön. Studien bygger på Shavelson et als. Modell som delar upp självbild i en hierarki av dimensioner, där generell självbild (självkänsla) är högst upp, och följs av en fördelning av akademisk och icke-akademisk (fysisk, psykisk och emotionell) självbild osv. Syftet med studien var att med självbildsinstrumentet SDQIII och de två kreativitetsinstrumenten AQ och TCT-DP, undersöka relationen mellan självbild och kreativitet, samt eventuella könsskillnader. Deltagarna bestod av 61 kvinnor och 32 män från fem gymnasieklasser i en utvald skola i Malmö. Hypotesen var att kreativa individer har en mer positiv självbild. Resultatet visade på att kreativa individer har en mer positiv självbild inom dimensionerna relationer med motsatt kön, problemlösning, akademisk samt verbal självbild. Män hade en högre självbild inom domänen problemlösning, fysisk förmåga och verbal självbild. I diskussionen tas bl.a. upp vad verklig genuin självbild är. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1471689
- author
- Makboul, Sara LU
- supervisor
-
- Eva Hoff LU
- organization
- course
- PSYM02 20091
- year
- 2009
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Kreativitet, Självbild, Skola, Senadolescens
- language
- Swedish
- id
- 1471689
- date added to LUP
- 2012-08-27 09:42:44
- date last changed
- 2012-08-27 09:42:44
@misc{1471689, abstract = {{Individens självbild formas genom erfarenheter och tolkningar av miljön. Studien bygger på Shavelson et als. Modell som delar upp självbild i en hierarki av dimensioner, där generell självbild (självkänsla) är högst upp, och följs av en fördelning av akademisk och icke-akademisk (fysisk, psykisk och emotionell) självbild osv. Syftet med studien var att med självbildsinstrumentet SDQIII och de två kreativitetsinstrumenten AQ och TCT-DP, undersöka relationen mellan självbild och kreativitet, samt eventuella könsskillnader. Deltagarna bestod av 61 kvinnor och 32 män från fem gymnasieklasser i en utvald skola i Malmö. Hypotesen var att kreativa individer har en mer positiv självbild. Resultatet visade på att kreativa individer har en mer positiv självbild inom dimensionerna relationer med motsatt kön, problemlösning, akademisk samt verbal självbild. Män hade en högre självbild inom domänen problemlösning, fysisk förmåga och verbal självbild. I diskussionen tas bl.a. upp vad verklig genuin självbild är.}}, author = {{Makboul, Sara}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Självbild och dess relation till kreativitet i sen adolescens}}, year = {{2009}}, }