Perspektivtagandets betydelse för barns känslor och tankar i empativäckande situationer
(2009) PSYM62 20092Department of Psychology
- Abstract (Swedish)
- Studiens syfte är att undersöka sambandet mellan barns förmåga till perspektivtagande och deras kognitiva respons på jämlikars affektiva upplevelser. 90 stycken andraklassare respektive 119 stycken fjärdeklassare deltog i studien. Svarsfrekvensen var 83 %. The Interpersonal Negotiating Strategies Interview (Schultz et al., 1989) användes för att mäta deltagarnas förmåga att särskilja och koordinera sociala perspektiv. För att undersöka deltagarnas spontana kognitiva respons på jämlikars affektiva upplevelser användes Cognitive Appraisal Interview (CAI, Bengtsson, 2003). Studien visade att deltagarnas förmåga till perspektivtagande korrelerade med deras benägenhet att moderera ett stimulis emotionella inverkan. Vidare korrelerade... (More)
- Studiens syfte är att undersöka sambandet mellan barns förmåga till perspektivtagande och deras kognitiva respons på jämlikars affektiva upplevelser. 90 stycken andraklassare respektive 119 stycken fjärdeklassare deltog i studien. Svarsfrekvensen var 83 %. The Interpersonal Negotiating Strategies Interview (Schultz et al., 1989) användes för att mäta deltagarnas förmåga att särskilja och koordinera sociala perspektiv. För att undersöka deltagarnas spontana kognitiva respons på jämlikars affektiva upplevelser användes Cognitive Appraisal Interview (CAI, Bengtsson, 2003). Studien visade att deltagarnas förmåga till perspektivtagande korrelerade med deras benägenhet att moderera ett stimulis emotionella inverkan. Vidare korrelerade perspektivtagande med en ökad medvetenhet om potentiella hot mot behov av trygghet och välbefinnande samt med den styrka varigenom hotet vidmakthölls. Undersökningen visade inget samband mellan perspektivtagande och individuell tillfredsställelse i en affektiv situation. Perspektivtagande uppvisade heller inget samband med deltagarnas benägenhet att slå ifrån sig känsloladdad information eller mentalt utplåna den känslomässiga företeelsen. Undersökningen visar på behov av ytterligare studier kring perspektivtagandets betydelse för balansen mellan barns spontana reaktion och deras empatiska förmåga i en affektiv situation. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1513729
- author
- Svensson, Kristina LU
- supervisor
- organization
- course
- PSYM62 20092
- year
- 2009
- type
- L3 - Miscellaneous, Projetcs etc.
- subject
- keywords
- decentrering, interaktion, perspektivtagande, empati, empatisk utveckling, emotion, barn
- language
- Swedish
- id
- 1513729
- date added to LUP
- 2010-01-19 17:01:49
- date last changed
- 2010-01-19 17:01:49
@misc{1513729, abstract = {{Studiens syfte är att undersöka sambandet mellan barns förmåga till perspektivtagande och deras kognitiva respons på jämlikars affektiva upplevelser. 90 stycken andraklassare respektive 119 stycken fjärdeklassare deltog i studien. Svarsfrekvensen var 83 %. The Interpersonal Negotiating Strategies Interview (Schultz et al., 1989) användes för att mäta deltagarnas förmåga att särskilja och koordinera sociala perspektiv. För att undersöka deltagarnas spontana kognitiva respons på jämlikars affektiva upplevelser användes Cognitive Appraisal Interview (CAI, Bengtsson, 2003). Studien visade att deltagarnas förmåga till perspektivtagande korrelerade med deras benägenhet att moderera ett stimulis emotionella inverkan. Vidare korrelerade perspektivtagande med en ökad medvetenhet om potentiella hot mot behov av trygghet och välbefinnande samt med den styrka varigenom hotet vidmakthölls. Undersökningen visade inget samband mellan perspektivtagande och individuell tillfredsställelse i en affektiv situation. Perspektivtagande uppvisade heller inget samband med deltagarnas benägenhet att slå ifrån sig känsloladdad information eller mentalt utplåna den känslomässiga företeelsen. Undersökningen visar på behov av ytterligare studier kring perspektivtagandets betydelse för balansen mellan barns spontana reaktion och deras empatiska förmåga i en affektiv situation.}}, author = {{Svensson, Kristina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Perspektivtagandets betydelse för barns känslor och tankar i empativäckande situationer}}, year = {{2009}}, }