Godsansvaret i hamnterminaler - en analys ur ett privat och offentligt ägarperspektiv
(2005)Department of Law
- Abstract
- Uppsatsen utreder frågan om ansvaret för transporterat gods under den period då det befinner sig i hamnterminalen. Utredningen har gjorts utifrån ett perspektiv av olika typfall där ansvarets gränssnitt fastställs mellan respektive aktörer i respektive typfall. Dessa perspektiv är i sin tur underordnade två övergripande scenarion, där det ena förutsätter att avtal om tjänster i hamnen är träffat inom ramen för tillämpade branschavtal och det andra förutsätter att avtal ingåtts utan anknytning till sådana branschavtal. I båda fallen görs en bedömning av hur rättsläget skulle kunna påverkas av att hamnterminalens operatörer har en privat respektive offentlig ägarstruktur (hamn- respektive stuveribolag). Rättsläget kompliceras av att svensk... (More)
- Uppsatsen utreder frågan om ansvaret för transporterat gods under den period då det befinner sig i hamnterminalen. Utredningen har gjorts utifrån ett perspektiv av olika typfall där ansvarets gränssnitt fastställs mellan respektive aktörer i respektive typfall. Dessa perspektiv är i sin tur underordnade två övergripande scenarion, där det ena förutsätter att avtal om tjänster i hamnen är träffat inom ramen för tillämpade branschavtal och det andra förutsätter att avtal ingåtts utan anknytning till sådana branschavtal. I båda fallen görs en bedömning av hur rättsläget skulle kunna påverkas av att hamnterminalens operatörer har en privat respektive offentlig ägarstruktur (hamn- respektive stuveribolag). Rättsläget kompliceras av att svensk rätt saknar tvingande lagstiftning rörande ansvarsfrågor i hamnterminalen och därmed också beloppsmässiga ansvarsbegränsningar beträffande de olika ansvarssubjekten i densamma. Detta förhållande till trots når utredningen i stort resultatet att godsansvaret i hamnen kan anses vara reglerat i gällande rätt, även för de fall avtal ingåtts utan anknytning till branschavtalen. Det sistnämnda resultatet vilar emellertid på tolkningar av en inte sällan åldrad domstolspraxis samt en rad analogitolkningar av näraliggande skadeståndsrättslig domstolspraxis och slutligen resultaten av utländska domstolsavgöranden inom transporträttens område. Därtill skall tillskjutas att skadelidandes bevisningssvårigheter i samtliga lägen varierar kraftigt då typen av ansvar skiftar mellan culpa- och presumtionsansvar beroende av vilken godshantering som utförs i hamnen. Inte heller anser jag att branschavtalen avhjälper problemet med excessrisker i varuförsäkringen då de avviker från varandra sett till ansvarsbegränsningen per kilo, varför transportkedjan på denna punkt blir ojämn åsett riskfördelningen. Slutligen har det förhållandet att en hamnoperatör ägs av det allmänna inte ansetts påverka rättsläget. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1556108
- author
- Bengtsson, Ulf
- supervisor
- organization
- year
- 2005
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- Transporträtt
- language
- Swedish
- id
- 1556108
- date added to LUP
- 2010-03-08 15:55:19
- date last changed
- 2010-03-08 15:55:19
@misc{1556108, abstract = {{Uppsatsen utreder frågan om ansvaret för transporterat gods under den period då det befinner sig i hamnterminalen. Utredningen har gjorts utifrån ett perspektiv av olika typfall där ansvarets gränssnitt fastställs mellan respektive aktörer i respektive typfall. Dessa perspektiv är i sin tur underordnade två övergripande scenarion, där det ena förutsätter att avtal om tjänster i hamnen är träffat inom ramen för tillämpade branschavtal och det andra förutsätter att avtal ingåtts utan anknytning till sådana branschavtal. I båda fallen görs en bedömning av hur rättsläget skulle kunna påverkas av att hamnterminalens operatörer har en privat respektive offentlig ägarstruktur (hamn- respektive stuveribolag). Rättsläget kompliceras av att svensk rätt saknar tvingande lagstiftning rörande ansvarsfrågor i hamnterminalen och därmed också beloppsmässiga ansvarsbegränsningar beträffande de olika ansvarssubjekten i densamma. Detta förhållande till trots når utredningen i stort resultatet att godsansvaret i hamnen kan anses vara reglerat i gällande rätt, även för de fall avtal ingåtts utan anknytning till branschavtalen. Det sistnämnda resultatet vilar emellertid på tolkningar av en inte sällan åldrad domstolspraxis samt en rad analogitolkningar av näraliggande skadeståndsrättslig domstolspraxis och slutligen resultaten av utländska domstolsavgöranden inom transporträttens område. Därtill skall tillskjutas att skadelidandes bevisningssvårigheter i samtliga lägen varierar kraftigt då typen av ansvar skiftar mellan culpa- och presumtionsansvar beroende av vilken godshantering som utförs i hamnen. Inte heller anser jag att branschavtalen avhjälper problemet med excessrisker i varuförsäkringen då de avviker från varandra sett till ansvarsbegränsningen per kilo, varför transportkedjan på denna punkt blir ojämn åsett riskfördelningen. Slutligen har det förhållandet att en hamnoperatör ägs av det allmänna inte ansetts påverka rättsläget.}}, author = {{Bengtsson, Ulf}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Godsansvaret i hamnterminaler - en analys ur ett privat och offentligt ägarperspektiv}}, year = {{2005}}, }