Miljöanpassad offentlig upphandling - med fokus på tillverkningsprocesser
(2007)Department of Law
- Abstract
- Offentlig upphandling av varor, tjänster och entreprenader uppgår till cirka 400 miljarder per år i Sverige. Denna enorma summa ger incitament åt att miljöanpassa de offentliga upphandlingarna för att åstadkomma en hållbar ekologisk utveckling. Huvudsyftet med uppsatsen är att utifrån gällande rätt, praxis och doktrin undersöka och analysera vilka möjligheter det finns att ta miljöhänsyn vid en offentlig upphandling. I fokus för analysen står frågan vilka möjligheter det finns att ställa miljökrav i tillverkningsprocesser i samband med en offentlig upphandling. Ett underliggande syfte är att undersöka huruvida upphandlare i praktiken ställer miljökrav vid en upphandling och i synnerhet miljökrav avseende tillverkningsprocesser. Mina... (More)
- Offentlig upphandling av varor, tjänster och entreprenader uppgår till cirka 400 miljarder per år i Sverige. Denna enorma summa ger incitament åt att miljöanpassa de offentliga upphandlingarna för att åstadkomma en hållbar ekologisk utveckling. Huvudsyftet med uppsatsen är att utifrån gällande rätt, praxis och doktrin undersöka och analysera vilka möjligheter det finns att ta miljöhänsyn vid en offentlig upphandling. I fokus för analysen står frågan vilka möjligheter det finns att ställa miljökrav i tillverkningsprocesser i samband med en offentlig upphandling. Ett underliggande syfte är att undersöka huruvida upphandlare i praktiken ställer miljökrav vid en upphandling och i synnerhet miljökrav avseende tillverkningsprocesser. Mina problemställningar är följande&semic Vilket utrymme ger regelverket om offentlig upphandling att ställa miljörelaterade krav i en upphandlingsprocess, i allmänhet och särskilt vad gäller tillverkningsprocessen samt vilka begränsningar ställer regelverket upp i detta avseende? Jag har kommit fram till att det finns goda juridiska förutsättningar i upphandlingsprocessens alla faser, att ställa miljökrav&semic både i allmänhet, men även specifikt vad gäller tillverkningsprocesser. De begränsningar en upphandlare har att rätta sig efter när de ställer miljökrav är att miljökravens verkliga syfte ska kunna fastställas med objektiva kriterier, de ska inte strida mot EG-fördragets grundprinciper, de ska vara kopplade till upphandlingsföremålet, proportionerliga och möjliga att följa upp och kontrollera. Begränsningar gällande miljökrav i tillverkningsprocesser är att kraven ska bidra till produktens egenskaper. Genom praxis tydliggörs hela tiden vilka förutsättningar och begränsningar det finns att ställa miljökrav i tillverkningsprocesser. Jag konstaterar även att de juridiska möjligheterna att ställa miljökrav inte används i den utsträckning det är möjligt, i praktiken, av upphandlande enheter. Tvärtom anser jag mig kunna konstatera att faktorer som okunskap, bristande personalresurser, svag miljöpolitisk förankring på upphandlingsenheterna i kombination med dåliga ledningsstrukturer och implementeringsproblem gör att rättsutvecklingen är långsam på miljöområdet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1560327
- author
- Månsson, Petra
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- EG-rätt, Förvaltningsrätt, Miljörätt
- language
- Swedish
- id
- 1560327
- date added to LUP
- 2010-03-08 15:55:26
- date last changed
- 2010-03-08 15:55:26
@misc{1560327, abstract = {{Offentlig upphandling av varor, tjänster och entreprenader uppgår till cirka 400 miljarder per år i Sverige. Denna enorma summa ger incitament åt att miljöanpassa de offentliga upphandlingarna för att åstadkomma en hållbar ekologisk utveckling. Huvudsyftet med uppsatsen är att utifrån gällande rätt, praxis och doktrin undersöka och analysera vilka möjligheter det finns att ta miljöhänsyn vid en offentlig upphandling. I fokus för analysen står frågan vilka möjligheter det finns att ställa miljökrav i tillverkningsprocesser i samband med en offentlig upphandling. Ett underliggande syfte är att undersöka huruvida upphandlare i praktiken ställer miljökrav vid en upphandling och i synnerhet miljökrav avseende tillverkningsprocesser. Mina problemställningar är följande&semic Vilket utrymme ger regelverket om offentlig upphandling att ställa miljörelaterade krav i en upphandlingsprocess, i allmänhet och särskilt vad gäller tillverkningsprocessen samt vilka begränsningar ställer regelverket upp i detta avseende? Jag har kommit fram till att det finns goda juridiska förutsättningar i upphandlingsprocessens alla faser, att ställa miljökrav&semic både i allmänhet, men även specifikt vad gäller tillverkningsprocesser. De begränsningar en upphandlare har att rätta sig efter när de ställer miljökrav är att miljökravens verkliga syfte ska kunna fastställas med objektiva kriterier, de ska inte strida mot EG-fördragets grundprinciper, de ska vara kopplade till upphandlingsföremålet, proportionerliga och möjliga att följa upp och kontrollera. Begränsningar gällande miljökrav i tillverkningsprocesser är att kraven ska bidra till produktens egenskaper. Genom praxis tydliggörs hela tiden vilka förutsättningar och begränsningar det finns att ställa miljökrav i tillverkningsprocesser. Jag konstaterar även att de juridiska möjligheterna att ställa miljökrav inte används i den utsträckning det är möjligt, i praktiken, av upphandlande enheter. Tvärtom anser jag mig kunna konstatera att faktorer som okunskap, bristande personalresurser, svag miljöpolitisk förankring på upphandlingsenheterna i kombination med dåliga ledningsstrukturer och implementeringsproblem gör att rättsutvecklingen är långsam på miljöområdet.}}, author = {{Månsson, Petra}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Miljöanpassad offentlig upphandling - med fokus på tillverkningsprocesser}}, year = {{2007}}, }