Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Objektivt verifierbara fullföljandevillkor

Nerle, Per (2007)
Department of Law
Abstract
Den svenska aktiemarknaden har under lång tid präglats av självreglering. Tidigare utfärdade Näringslivets Börskommitté rekommendationer om vad som var god sed på aktiemarknaden. Lagen om offentliga uppköpserbjudanden tillkom och Stockholmsbörsen övertog tillämpningen Näringslivets Börskommittés regler om offentliga uppköpserbjudanden. Marknadens aktörer åtager sig avtalsvägen att följa Stockholmsbörsens regler rörande offentliga uppköpsbjudanden och underkasta sig dess sanktioner. Ett bolag som lämnar ett offentligt uppköpserbjudande avseende ett annat bolag brukar villkora erbjudandets fullföljande. Dessa villkor kallas fullföljandevillkor. Stockholmsbörsens regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden föreskriver att... (More)
Den svenska aktiemarknaden har under lång tid präglats av självreglering. Tidigare utfärdade Näringslivets Börskommitté rekommendationer om vad som var god sed på aktiemarknaden. Lagen om offentliga uppköpserbjudanden tillkom och Stockholmsbörsen övertog tillämpningen Näringslivets Börskommittés regler om offentliga uppköpserbjudanden. Marknadens aktörer åtager sig avtalsvägen att följa Stockholmsbörsens regler rörande offentliga uppköpsbjudanden och underkasta sig dess sanktioner. Ett bolag som lämnar ett offentligt uppköpserbjudande avseende ett annat bolag brukar villkora erbjudandets fullföljande. Dessa villkor kallas fullföljandevillkor. Stockholmsbörsens regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden föreskriver att dessa villkor skall vara objektivt verifierbara. Fullföljandevillkor får således inte vara beroende av budgivarens subjektiva uppfattning. Aktiemarknadsnämnden är det svenska organ som har till uppgift att bla tolka Stockholmsbörsens regler och verka för god sed på aktiemarknaden. Aktiemarknadsnämnden har i flertalet uttalanden behandlat kravet på fullföljandevillkors objektivitet. Det mest framträdande uttalandet är ''Perstorpsfallet'' där objektivitetskravet introducerades för den svenska aktiemarknaden. Förebilden för införandet av objektivitetskravet i Sverige var Storbritannien. Även Storbritanniens aktiemarknad har under en lång tid präglats av självreglering. The Panel on Takeovers and Mergers är det organ som tolkar och tillämpar det brittiska regelverket, the City Code on Takeovers and Mergers. Införandet av objektivitetskravet i Sverige motiverades bland annat med att aktieägare enkelt skall kunna bedöma förutsättningarna för erbjudandets genomförande. Utan ett objektivitetskrav kan budgivare ställa upp villkor som är beroende av budgivarens subjektiva tolkning. Det vore då omöjligt att förutse om erbjudandet fullföljs eller. Budgivaren kan då fritt välja om han vill ta tillbaka erbjudandet eller fortsätta genomföra det. AMN:s tolkning av objektivitetskravet har genomförts med varierande resultat. Någon direkt konkretisering av objektivitetskravet har AMN inte utarbetat. Istället har AMN i sina uttalanden mestadels redogjort för gällande rätt och inte djupgående analyserat problemställningarna. Likaså har The Panel on Takeovers and Mergers uttalanden inte heller varit analyserande. Eftersom regelverket förespråkar enkelhet och tydlighet bör en gräns mellan objektivt och subjektivt utarbetas. AMN har uttalat att en något slags objektiv bedömning är tillfredsställande. Gränsen mellan objektivt och subjektiv blir härigenom inte klart definierad och om det anses vara svårt att definiera objektivt kan det ifrågasättas om någon slags objektivitet enklare kan definieras. I vissa fall ger AMN:s uttalande fler frågor än svar. Vissa klausuler är genomgående besvärliga att objektivt verifiera. MAC-villkor är av sådant slag. Dessa fullföljandevillkor innehåller ofta fraser såsom ''väsentlig negativ förändring'' eller liknande. De villkor som med säkerhet kan objektivt verifieras är villkor som innehåller numeriska termer eller matematiska formler. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Nerle, Per
supervisor
organization
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
Associationsrätt
language
Swedish
id
1560406
date added to LUP
2010-03-08 15:55:26
date last changed
2010-03-08 15:55:26
@misc{1560406,
  abstract     = {{Den svenska aktiemarknaden har under lång tid präglats av självreglering. Tidigare utfärdade Näringslivets Börskommitté rekommendationer om vad som var god sed på aktiemarknaden. Lagen om offentliga uppköpserbjudanden tillkom och Stockholmsbörsen övertog tillämpningen Näringslivets Börskommittés regler om offentliga uppköpserbjudanden. Marknadens aktörer åtager sig avtalsvägen att följa Stockholmsbörsens regler rörande offentliga uppköpsbjudanden och underkasta sig dess sanktioner. Ett bolag som lämnar ett offentligt uppköpserbjudande avseende ett annat bolag brukar villkora erbjudandets fullföljande. Dessa villkor kallas fullföljandevillkor. Stockholmsbörsens regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden föreskriver att dessa villkor skall vara objektivt verifierbara. Fullföljandevillkor får således inte vara beroende av budgivarens subjektiva uppfattning. Aktiemarknadsnämnden är det svenska organ som har till uppgift att bla tolka Stockholmsbörsens regler och verka för god sed på aktiemarknaden. Aktiemarknadsnämnden har i flertalet uttalanden behandlat kravet på fullföljandevillkors objektivitet. Det mest framträdande uttalandet är ''Perstorpsfallet'' där objektivitetskravet introducerades för den svenska aktiemarknaden. Förebilden för införandet av objektivitetskravet i Sverige var Storbritannien. Även Storbritanniens aktiemarknad har under en lång tid präglats av självreglering. The Panel on Takeovers and Mergers är det organ som tolkar och tillämpar det brittiska regelverket, the City Code on Takeovers and Mergers. Införandet av objektivitetskravet i Sverige motiverades bland annat med att aktieägare enkelt skall kunna bedöma förutsättningarna för erbjudandets genomförande. Utan ett objektivitetskrav kan budgivare ställa upp villkor som är beroende av budgivarens subjektiva tolkning. Det vore då omöjligt att förutse om erbjudandet fullföljs eller. Budgivaren kan då fritt välja om han vill ta tillbaka erbjudandet eller fortsätta genomföra det. AMN:s tolkning av objektivitetskravet har genomförts med varierande resultat. Någon direkt konkretisering av objektivitetskravet har AMN inte utarbetat. Istället har AMN i sina uttalanden mestadels redogjort för gällande rätt och inte djupgående analyserat problemställningarna. Likaså har The Panel on Takeovers and Mergers uttalanden inte heller varit analyserande. Eftersom regelverket förespråkar enkelhet och tydlighet bör en gräns mellan objektivt och subjektivt utarbetas. AMN har uttalat att en något slags objektiv bedömning är tillfredsställande. Gränsen mellan objektivt och subjektiv blir härigenom inte klart definierad och om det anses vara svårt att definiera objektivt kan det ifrågasättas om någon slags objektivitet enklare kan definieras. I vissa fall ger AMN:s uttalande fler frågor än svar. Vissa klausuler är genomgående besvärliga att objektivt verifiera. MAC-villkor är av sådant slag. Dessa fullföljandevillkor innehåller ofta fraser såsom ''väsentlig negativ förändring'' eller liknande. De villkor som med säkerhet kan objektivt verifieras är villkor som innehåller numeriska termer eller matematiska formler.}},
  author       = {{Nerle, Per}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Objektivt verifierbara fullföljandevillkor}},
  year         = {{2007}},
}