Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Risk för förväxling av varumärken - en komparativ studie av varumärkesintrång i Benelux, Storbritannien och Sverige

Widestrand, Anna (2002)
Department of Law
Abstract
Varumärkesrätten är den mest harmoniserade immaterialrätten i EU. I och med EG-rättens inträde skall frågorna om tolkningen av de gemensamrättsliga reglerna göras av EG-domstolen. Uppsatsen syftar till att kartlägga den utveckling av varumärkesrätten som skett i Sverige, Storbritannien och Beneluxländerna vid varumärkesintrång. Tyngdpunkten ligger på risk för förväxling som uppställs som ett kriterium för att varumärkesintrång skall föreligga. När varumärkesdirektivet införlivades i de nationella rättssystemen existerade ett långt ifrån homogent skydd för varumärken i de olika medlemsstaterna. I Beneluxländerna stod ett varumärkes goodwill och reklamfunktion i fokus för skyddet. I Storbritannien har skyddet för varumärken i stort sett... (More)
Varumärkesrätten är den mest harmoniserade immaterialrätten i EU. I och med EG-rättens inträde skall frågorna om tolkningen av de gemensamrättsliga reglerna göras av EG-domstolen. Uppsatsen syftar till att kartlägga den utveckling av varumärkesrätten som skett i Sverige, Storbritannien och Beneluxländerna vid varumärkesintrång. Tyngdpunkten ligger på risk för förväxling som uppställs som ett kriterium för att varumärkesintrång skall föreligga. När varumärkesdirektivet införlivades i de nationella rättssystemen existerade ett långt ifrån homogent skydd för varumärken i de olika medlemsstaterna. I Beneluxländerna stod ett varumärkes goodwill och reklamfunktion i fokus för skyddet. I Storbritannien har skyddet för varumärken i stort sett endast omfattat ett skydd mot att ett varumärkes ursprung kan komma att förväxlas. Svensk rätt har använt förväxlingsbegreppet men det har inte varit särskilt väldefinierat i lagtexten utan lösningen har snarare varit att finna i tolkning av förarbeten och sedermera i varumärkesdirektivets tolkning. Enligt EG-domstolens tolkningar skall risk för förväxling ses som ett tämligen omfångsrikt uttryck. Det krävs i vart fall att den genomsnittlige konsumenten, som domstolen refererar till, skall tro att det finns ett ekonomiskt samband mellan företagen bakom varumärkena. Framtida avgöranden från domstolen lär komma att klargöra om det finns ytterligare någon legal grund för skydd mot förväxling som exempelvis det kommunikativa värdet och den kommersiella aspekten. Relationen mellan förväxlingsrisk och särskiljningsförmåga är enligt domstolen att varumärkens skyddsomfång ökar i takt med dess särskiljningsförmåga. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Widestrand, Anna
supervisor
organization
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
EG-rätt, Immaterialrätt
language
Swedish
id
1563026
date added to LUP
2010-03-08 15:55:31
date last changed
2010-03-08 15:55:31
@misc{1563026,
  abstract     = {{Varumärkesrätten är den mest harmoniserade immaterialrätten i EU. I och med EG-rättens inträde skall frågorna om tolkningen av de gemensamrättsliga reglerna göras av EG-domstolen. Uppsatsen syftar till att kartlägga den utveckling av varumärkesrätten som skett i Sverige, Storbritannien och Beneluxländerna vid varumärkesintrång. Tyngdpunkten ligger på risk för förväxling som uppställs som ett kriterium för att varumärkesintrång skall föreligga. När varumärkesdirektivet införlivades i de nationella rättssystemen existerade ett långt ifrån homogent skydd för varumärken i de olika medlemsstaterna. I Beneluxländerna stod ett varumärkes goodwill och reklamfunktion i fokus för skyddet. I Storbritannien har skyddet för varumärken i stort sett endast omfattat ett skydd mot att ett varumärkes ursprung kan komma att förväxlas. Svensk rätt har använt förväxlingsbegreppet men det har inte varit särskilt väldefinierat i lagtexten utan lösningen har snarare varit att finna i tolkning av förarbeten och sedermera i varumärkesdirektivets tolkning. Enligt EG-domstolens tolkningar skall risk för förväxling ses som ett tämligen omfångsrikt uttryck. Det krävs i vart fall att den genomsnittlige konsumenten, som domstolen refererar till, skall tro att det finns ett ekonomiskt samband mellan företagen bakom varumärkena. Framtida avgöranden från domstolen lär komma att klargöra om det finns ytterligare någon legal grund för skydd mot förväxling som exempelvis det kommunikativa värdet och den kommersiella aspekten. Relationen mellan förväxlingsrisk och särskiljningsförmåga är enligt domstolen att varumärkens skyddsomfång ökar i takt med dess särskiljningsförmåga.}},
  author       = {{Widestrand, Anna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Risk för förväxling av varumärken - en komparativ studie av varumärkesintrång i Benelux, Storbritannien och Sverige}},
  year         = {{2002}},
}