Framgångsfaktorer för lyckad e-handel
(2009)Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Denna uppsats behandlar de framgångsfaktorer som är viktiga för framgångsrik e-handel. Syftet med rapporten är att få en ökad förståelse för vad det är som krävs för att lyckas som e-handlare. Vidare kan man säga att vi vill hitta de framgångsfaktorerna som gör att en del företag lyckas medan andra misslyckas. Genom studier av vetenskapliga artiklar har vi utformat ett teoretiskt ramverk bestående av sju framgångsfaktorer. Ramverket utgjorde sedan grunden för vår empiriska undersökning. Intervjuer genomfördes på tre företag som uteslutande bedriver verksamhet på internet, studien syftade till att undersöka hur företagen och informanterna arbetade med de faktorerna som fanns i ramverket samt hur de såg på innehållet i varje framgångsfaktor.... (More)
- Denna uppsats behandlar de framgångsfaktorer som är viktiga för framgångsrik e-handel. Syftet med rapporten är att få en ökad förståelse för vad det är som krävs för att lyckas som e-handlare. Vidare kan man säga att vi vill hitta de framgångsfaktorerna som gör att en del företag lyckas medan andra misslyckas. Genom studier av vetenskapliga artiklar har vi utformat ett teoretiskt ramverk bestående av sju framgångsfaktorer. Ramverket utgjorde sedan grunden för vår empiriska undersökning. Intervjuer genomfördes på tre företag som uteslutande bedriver verksamhet på internet, studien syftade till att undersöka hur företagen och informanterna arbetade med de faktorerna som fanns i ramverket samt hur de såg på innehållet i varje framgångsfaktor. I slutet presenteras en revidering av ramverket med tillägg som uppkom efter den empiriska undersökningen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1580364
- author
- Nilsson, Erik and Jonsson, Henrik
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- systems theory, Informatics, B2C, E-tailer, e-handel, Framgångsfaktor, Informatik, systemteori
- language
- Swedish
- id
- 1580364
- date added to LUP
- 2009-09-02 00:00:00
- date last changed
- 2010-08-03 10:52:46
@misc{1580364, abstract = {{Denna uppsats behandlar de framgångsfaktorer som är viktiga för framgångsrik e-handel. Syftet med rapporten är att få en ökad förståelse för vad det är som krävs för att lyckas som e-handlare. Vidare kan man säga att vi vill hitta de framgångsfaktorerna som gör att en del företag lyckas medan andra misslyckas. Genom studier av vetenskapliga artiklar har vi utformat ett teoretiskt ramverk bestående av sju framgångsfaktorer. Ramverket utgjorde sedan grunden för vår empiriska undersökning. Intervjuer genomfördes på tre företag som uteslutande bedriver verksamhet på internet, studien syftade till att undersöka hur företagen och informanterna arbetade med de faktorerna som fanns i ramverket samt hur de såg på innehållet i varje framgångsfaktor. I slutet presenteras en revidering av ramverket med tillägg som uppkom efter den empiriska undersökningen.}}, author = {{Nilsson, Erik and Jonsson, Henrik}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Framgångsfaktorer för lyckad e-handel}}, year = {{2009}}, }