Content Management i praktiken
(2010) INFK01 20101Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- I takt med att organisationer växer hanterar de mer och mer information vilket innebär ett behov av en process, även kallad content life-cycle processen, för att samla in, hantera och publicera information
på intranätet. Vidare hjälper content life-cycle processen organisationen att anpassa det man har, med det som anställda vill ha, så att organisationen kan leverera rätt information till rätt person vid rätt tid.
Rapporten syftar till att identifiera kritiska faktorer som bör beaktas när en organisation vill implementera en strategi för att skapa ett intranät som ska kunna leverera korrekt och relevant information. Vidare är syftet att ge förslag på lösningar för de problem som identifieras och hur man kan motverka en eventuell... (More) - I takt med att organisationer växer hanterar de mer och mer information vilket innebär ett behov av en process, även kallad content life-cycle processen, för att samla in, hantera och publicera information
på intranätet. Vidare hjälper content life-cycle processen organisationen att anpassa det man har, med det som anställda vill ha, så att organisationen kan leverera rätt information till rätt person vid rätt tid.
Rapporten syftar till att identifiera kritiska faktorer som bör beaktas när en organisation vill implementera en strategi för att skapa ett intranät som ska kunna leverera korrekt och relevant information. Vidare är syftet att ge förslag på lösningar för de problem som identifieras och hur man kan motverka en eventuell diskrepans mellan Content Management-strategin och content life-cycle processen. För att identifiera dessa faktorer har vi studerat en global organisation där vi skickat ut en
enkätundersökning till redaktörerna (de som bidrar och hanterar innehåll på intranätet). Vi har även intervjuat två nyckelpersoner som varit involverade i utvecklandet av processen på en strategisk nivå. I
undersökningen identifierade vi ett svagt stöd från ledningen vilket har resulterat i en stor spridning gällande redaktörernas kunskap om hur innehåll ska hanteras på intranätet. De slutsatser vi drar är att
för att undvika att det blir en diskrepens mellan strategin och processen måste den förankras väl i organisationen genom träning och utbildning. Vidare så kan det tekniska verktyget vara ett hjälpmedel
för att förenkla processen, men är i detta fall inte en faktor som nödvändigtvis hämmar redaktörernas hantering av innehåll. Avslutningsvis måste även hanteringen av intranätets innehåll bli en formell arbetsuppgift där det ingår i den anställdes arbetsbeskrivning och att tid och resurser avsätts för arbetet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1607408
- author
- Nebert, Kalle LU and Karlsson, Viktor
- supervisor
- organization
- course
- INFK01 20101
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Content Management, intranet, content life cycle process
- language
- Swedish
- id
- 1607408
- date added to LUP
- 2010-05-26 08:34:19
- date last changed
- 2010-05-26 08:34:19
@misc{1607408, abstract = {{I takt med att organisationer växer hanterar de mer och mer information vilket innebär ett behov av en process, även kallad content life-cycle processen, för att samla in, hantera och publicera information på intranätet. Vidare hjälper content life-cycle processen organisationen att anpassa det man har, med det som anställda vill ha, så att organisationen kan leverera rätt information till rätt person vid rätt tid. Rapporten syftar till att identifiera kritiska faktorer som bör beaktas när en organisation vill implementera en strategi för att skapa ett intranät som ska kunna leverera korrekt och relevant information. Vidare är syftet att ge förslag på lösningar för de problem som identifieras och hur man kan motverka en eventuell diskrepans mellan Content Management-strategin och content life-cycle processen. För att identifiera dessa faktorer har vi studerat en global organisation där vi skickat ut en enkätundersökning till redaktörerna (de som bidrar och hanterar innehåll på intranätet). Vi har även intervjuat två nyckelpersoner som varit involverade i utvecklandet av processen på en strategisk nivå. I undersökningen identifierade vi ett svagt stöd från ledningen vilket har resulterat i en stor spridning gällande redaktörernas kunskap om hur innehåll ska hanteras på intranätet. De slutsatser vi drar är att för att undvika att det blir en diskrepens mellan strategin och processen måste den förankras väl i organisationen genom träning och utbildning. Vidare så kan det tekniska verktyget vara ett hjälpmedel för att förenkla processen, men är i detta fall inte en faktor som nödvändigtvis hämmar redaktörernas hantering av innehåll. Avslutningsvis måste även hanteringen av intranätets innehåll bli en formell arbetsuppgift där det ingår i den anställdes arbetsbeskrivning och att tid och resurser avsätts för arbetet.}}, author = {{Nebert, Kalle and Karlsson, Viktor}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Content Management i praktiken}}, year = {{2010}}, }