"Afrikanen" i svenska läromedel - postkolonial diskurs i högstadiemiljö
(2010) STVA21 20101Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- Afrika innehar tusentals etniciteter men framställs ofta som en homogen grupp där kolonialismens maktstrukturer enligt vissa lever kvar och påverkar vår uppfattning om omvärlden. Läromedel i samhällskunskap ger elever en förevisning om vad som är viktigt att lära sig om sin omvärld. En postkolonial diskursanalys om hur ”afrikanen” framställs i svenska läromedel för högstadielever under 1960-, 1980-, och 2000-talet, är därför väsentligt. Analysens teoretiska och metodologiska utgångspunkter är postkolonialism, kritisk diskursanalys och bildanalys, för att urskilja hur både text och bild uttrycker en postkolonial diskurs vad gäller ”afrikanen”.
Slutsatserna är att en postkolonial diskurs uttrycks i läromedel under 1960-, 1980- och... (More) - Afrika innehar tusentals etniciteter men framställs ofta som en homogen grupp där kolonialismens maktstrukturer enligt vissa lever kvar och påverkar vår uppfattning om omvärlden. Läromedel i samhällskunskap ger elever en förevisning om vad som är viktigt att lära sig om sin omvärld. En postkolonial diskursanalys om hur ”afrikanen” framställs i svenska läromedel för högstadielever under 1960-, 1980-, och 2000-talet, är därför väsentligt. Analysens teoretiska och metodologiska utgångspunkter är postkolonialism, kritisk diskursanalys och bildanalys, för att urskilja hur både text och bild uttrycker en postkolonial diskurs vad gäller ”afrikanen”.
Slutsatserna är att en postkolonial diskurs uttrycks i läromedel under 1960-, 1980- och 2000-talet genom att beskriva ”afrikanen” som okunnig, i behov av västs hjälp och som avvikande från väst. Förändringen består av att ”afrikanen” ägnas större uppmärksamhet, beskrivs alltmer i samband med begrepp som rör individen istället för nationella nivåer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1607795
- author
- Kihlström, Carolina LU and Kull, Malin LU
- supervisor
-
- Sara Kalm LU
- organization
- course
- STVA21 20101
- year
- 2010
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- afrikanen, bildanalys, kritisk diskursanalys, postkolonialism, Afrika, läromedel
- language
- Swedish
- id
- 1607795
- date added to LUP
- 2010-06-29 16:34:42
- date last changed
- 2010-06-29 16:34:42
@misc{1607795, abstract = {{Afrika innehar tusentals etniciteter men framställs ofta som en homogen grupp där kolonialismens maktstrukturer enligt vissa lever kvar och påverkar vår uppfattning om omvärlden. Läromedel i samhällskunskap ger elever en förevisning om vad som är viktigt att lära sig om sin omvärld. En postkolonial diskursanalys om hur ”afrikanen” framställs i svenska läromedel för högstadielever under 1960-, 1980-, och 2000-talet, är därför väsentligt. Analysens teoretiska och metodologiska utgångspunkter är postkolonialism, kritisk diskursanalys och bildanalys, för att urskilja hur både text och bild uttrycker en postkolonial diskurs vad gäller ”afrikanen”. Slutsatserna är att en postkolonial diskurs uttrycks i läromedel under 1960-, 1980- och 2000-talet genom att beskriva ”afrikanen” som okunnig, i behov av västs hjälp och som avvikande från väst. Förändringen består av att ”afrikanen” ägnas större uppmärksamhet, beskrivs alltmer i samband med begrepp som rör individen istället för nationella nivåer.}}, author = {{Kihlström, Carolina and Kull, Malin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{"Afrikanen" i svenska läromedel - postkolonial diskurs i högstadiemiljö}}, year = {{2010}}, }