Utbildningens roll i anställningsbarhet: en studie om de generella akademiska examinas vikt för anställning
(2010) PEDK11 20101Education
- Abstract (Swedish)
- Anställningsbarhet är ett odefinierat, men värdeladdat begrepp, som bär upp vår arbetsmarknad. Men vad betyder det egentligen att vara anställningsbar? För att utreda utbildningens roll för att vara anställningsbar inom de generella akademiska yrkena, redogörs det i denna uppsats för begreppets uppkomst och utveckling fram till idag, olika perspektiv för begreppet samt hur dagens arbetsmarknad ser på det. Vi tar även upp diskussionen om Generation Y. Sex intervjuer på fem olika företag har genomförts, analyserats och ställts mot teorin för att nå en slutsats. Resultat som framkommit är att utbildning har en viktig roll för att kunna beträda en mer avancerad arbetsmarknad, att den är en form av inträdesbiljett. Därutöver är det även... (More)
- Anställningsbarhet är ett odefinierat, men värdeladdat begrepp, som bär upp vår arbetsmarknad. Men vad betyder det egentligen att vara anställningsbar? För att utreda utbildningens roll för att vara anställningsbar inom de generella akademiska yrkena, redogörs det i denna uppsats för begreppets uppkomst och utveckling fram till idag, olika perspektiv för begreppet samt hur dagens arbetsmarknad ser på det. Vi tar även upp diskussionen om Generation Y. Sex intervjuer på fem olika företag har genomförts, analyserats och ställts mot teorin för att nå en slutsats. Resultat som framkommit är att utbildning har en viktig roll för att kunna beträda en mer avancerad arbetsmarknad, att den är en form av inträdesbiljett. Därutöver är det även erfarenhet och attribut som tar stor fokus vid en fråga om anställningsbarhet. Utbildningen blir därför viktig för en nyexaminerad om den inte kan påvisa någon erfarenhet som skulle väga tyngre. De arbetsliv som vi mött, tror ändå att utbildningen formar och bildar fram en ryggradskompetens som man kan ha med sig och bygga på under sitt aktiva arbetsliv. Vi avslutar med en diskussion om framtiden och betydelsen av Generation Y:s inträde på arbetsmarknaden. Vidare forskning inom ämnet skulle kunna vara att gå in på specifika utbildningar och se deras vikt för anställningsbarhet, just för det yrket. Mer forskning skulle även kunna bedrivas på de framträdande attributen som vi sammankopplat med anställningsbarhet, varför just dem och vad kan jag som individ göra för att arbeta fram dem? (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1614251
- author
- Lindqvist, Josefina LU and Svensson, Petra LU
- supervisor
- organization
- course
- PEDK11 20101
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Generation Y, erfarenhet, soft skills, skills, anställningsbarhet, nyexaminerade
- language
- Swedish
- id
- 1614251
- date added to LUP
- 2010-06-21 10:11:26
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:01
@misc{1614251, abstract = {{Anställningsbarhet är ett odefinierat, men värdeladdat begrepp, som bär upp vår arbetsmarknad. Men vad betyder det egentligen att vara anställningsbar? För att utreda utbildningens roll för att vara anställningsbar inom de generella akademiska yrkena, redogörs det i denna uppsats för begreppets uppkomst och utveckling fram till idag, olika perspektiv för begreppet samt hur dagens arbetsmarknad ser på det. Vi tar även upp diskussionen om Generation Y. Sex intervjuer på fem olika företag har genomförts, analyserats och ställts mot teorin för att nå en slutsats. Resultat som framkommit är att utbildning har en viktig roll för att kunna beträda en mer avancerad arbetsmarknad, att den är en form av inträdesbiljett. Därutöver är det även erfarenhet och attribut som tar stor fokus vid en fråga om anställningsbarhet. Utbildningen blir därför viktig för en nyexaminerad om den inte kan påvisa någon erfarenhet som skulle väga tyngre. De arbetsliv som vi mött, tror ändå att utbildningen formar och bildar fram en ryggradskompetens som man kan ha med sig och bygga på under sitt aktiva arbetsliv. Vi avslutar med en diskussion om framtiden och betydelsen av Generation Y:s inträde på arbetsmarknaden. Vidare forskning inom ämnet skulle kunna vara att gå in på specifika utbildningar och se deras vikt för anställningsbarhet, just för det yrket. Mer forskning skulle även kunna bedrivas på de framträdande attributen som vi sammankopplat med anställningsbarhet, varför just dem och vad kan jag som individ göra för att arbeta fram dem?}}, author = {{Lindqvist, Josefina and Svensson, Petra}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Utbildningens roll i anställningsbarhet: en studie om de generella akademiska examinas vikt för anställning}}, year = {{2010}}, }