Bygger samhällsekonomiska beslutsunderlag för järnvägsinvesteringar på vetenskaplig grund?
(2010) NEKM01 20092Department of Economics
- Abstract (Swedish)
- I denna uppsats har svenska, irländska och två olika europeiska riktlinjer för beräknande av samhällsekonomiska kostnads-nyttokalkyler av infrastrukturinvesteringar granskats. Riktlinjerna bygger på ekonomisk teori men är anpassade för att vara praktiskt möjliga att genomföra och använda. De svenska riktlinjerna gör något fler avsteg från ekonomisk teori än de andra riktlinjerna. Det finns både likheter och skillnader mellan riktlinjerna. Skillnader som kan antas påverka kalkylresultaten på ett förutsägbart vis är skuggpris på offentlig konsumtion, användandet av avtagande diskonteringsränta, uppräkning av parametervärden, kalkylperiod, värderingen av internationella effekter och hanteringen av störningar under byggtiden. Det finns också... (More)
- I denna uppsats har svenska, irländska och två olika europeiska riktlinjer för beräknande av samhällsekonomiska kostnads-nyttokalkyler av infrastrukturinvesteringar granskats. Riktlinjerna bygger på ekonomisk teori men är anpassade för att vara praktiskt möjliga att genomföra och använda. De svenska riktlinjerna gör något fler avsteg från ekonomisk teori än de andra riktlinjerna. Det finns både likheter och skillnader mellan riktlinjerna. Skillnader som kan antas påverka kalkylresultaten på ett förutsägbart vis är skuggpris på offentlig konsumtion, användandet av avtagande diskonteringsränta, uppräkning av parametervärden, kalkylperiod, värderingen av internationella effekter och hanteringen av störningar under byggtiden. Det finns också skillnader vad gäller hur biljetintäkter beräknas. Dessa kan förstås utifrån olika antaganden om transportmarknaden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1614385
- author
- Lindborg, Eva LU
- supervisor
- organization
- course
- NEKM01 20092
- year
- 2010
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- ekonomisk utvärdering, infrastruktur investeringar, Kostnads-nyttokalkyl, CBA, järnväg
- language
- Swedish
- id
- 1614385
- date added to LUP
- 2010-06-23 13:56:21
- date last changed
- 2010-06-23 13:56:21
@misc{1614385, abstract = {{I denna uppsats har svenska, irländska och två olika europeiska riktlinjer för beräknande av samhällsekonomiska kostnads-nyttokalkyler av infrastrukturinvesteringar granskats. Riktlinjerna bygger på ekonomisk teori men är anpassade för att vara praktiskt möjliga att genomföra och använda. De svenska riktlinjerna gör något fler avsteg från ekonomisk teori än de andra riktlinjerna. Det finns både likheter och skillnader mellan riktlinjerna. Skillnader som kan antas påverka kalkylresultaten på ett förutsägbart vis är skuggpris på offentlig konsumtion, användandet av avtagande diskonteringsränta, uppräkning av parametervärden, kalkylperiod, värderingen av internationella effekter och hanteringen av störningar under byggtiden. Det finns också skillnader vad gäller hur biljetintäkter beräknas. Dessa kan förstås utifrån olika antaganden om transportmarknaden.}}, author = {{Lindborg, Eva}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Bygger samhällsekonomiska beslutsunderlag för järnvägsinvesteringar på vetenskaplig grund?}}, year = {{2010}}, }