Effektivisering av lagerstyrning på AB Ph Nederman & Co
(2010) MTT820Engineering Logistics
- Abstract (Swedish)
- <b>Problemformulering:</b> Idag styrs lagren på Nederman genom ett beställningspunktssystem
där beställningspunkterna är baserade på historisk efterfrågan, ledtid
och en parameter kallad bas SS som beskriver hur många dagars
förbrukning som ska finnas i säkerhetslager. bas SS är given i en prisoch
frekvensmatris vilket leder till att storleken på säkerhetslagret för
en specifik artikel bestäms utifrån vilket pris och vilken
uttagsfrekvens artikeln har.<br>
Nederman har tre olika produktgrupper, inköpta slutartiklar, inköpta
komponenter och tillverkade slutartiklar. Däremot finns bara två pris
och frekvensmatriser med bas SS definierade, en för inköpta artiklar
och en för tillverkade artiklar. Fastän egenskaper för inköpta
... (More) - <b>Problemformulering:</b> Idag styrs lagren på Nederman genom ett beställningspunktssystem
där beställningspunkterna är baserade på historisk efterfrågan, ledtid
och en parameter kallad bas SS som beskriver hur många dagars
förbrukning som ska finnas i säkerhetslager. bas SS är given i en prisoch
frekvensmatris vilket leder till att storleken på säkerhetslagret för
en specifik artikel bestäms utifrån vilket pris och vilken
uttagsfrekvens artikeln har.<br>
Nederman har tre olika produktgrupper, inköpta slutartiklar, inköpta
komponenter och tillverkade slutartiklar. Däremot finns bara två pris
och frekvensmatriser med bas SS definierade, en för inköpta artiklar
och en för tillverkade artiklar. Fastän egenskaper för inköpta
slutartiklar och inköpta komponenter skiljer sig åt har artiklarna
samma antal dagars förbrukning i säkerhetslager. Detta är ett problem
som Nederman vill komma till rätta med och istället skapa matriser
som innehåller servicenivåer som genererar en tillfredställande total
orderradservice för de tre olika produktgrupperna.<br>
<b>Syfte:</b> Syftet med examensarbetet är att skapa tre matriser, en för vardera
produktgrupp, med servicenivåer som genererar samma totala
orderradservice som Nederman uppnår idag. Om inte den totala
orderradservice som Nederman uppnår idag är tillfredställande skapas
matriser innehållande servicenivåer för att generera en total
orderradservice på 92 procent. Vidare syftar examensarbetet till att
analysera effekterna som matriserna innebär med avseende på
kapitalbindning i komponent- och färdigvarulager.<br>
<b>Metod:</b> Studien bygger främst på kvantitativ data insamlad från Nedermans
affärssystem IFS men även kvalitativ data som insamlats genom
samtal med berörd personal på Nederman. Valet av
undersökningsansats är en kartläggning då syftet med studien har
varit att dra statistiska slutsatser och det som kartlagts är Nedermans
totala orderradservice för de olika produktgrupperna.<br>
<b>Slutsatser:</b> Denna studie visar att Nederman bör höja sin totala orderradservice
för inköpta slutartiklar och tillverkade slutartiklar medan den totala
orderradservicen för inköpta komponenter idag är tillfredställande.
Att höja orderradservicen kommer att leda till att kapitalbindningen i
färdigvarulagret ökar med 22 procent medan kapitalbindningen i
komponentlagret kan minskas med 12 procent.
Vidare bör Nederman införa ett nytt mer teoretiskt korrekt sätt vid
beräkning av beställningspunkter då det är visat att kapitalbindningen
kan sänkas både för komponent- och färdigvarulager genom att införa
det teoretiska beräkningssättet.
Slutligen bör Nederman även se över storleken på sina
orderkvantiteter och vilka artiklar som idag är lagerstyrda som med
fördel skulle vara kundorderstyrda istället. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1620388
- author
- Engstrand, Anna
- supervisor
- organization
- alternative title
- Optimization of inventory control at AB Ph Nederman & Co
- course
- MTT820
- year
- 2010
- type
- M1 - University Diploma
- subject
- keywords
- orderradservice, beställningspunkter, Lagerstyrning, säkerhetslager
- report number
- ISRN LUTMDN/TMTP--5705--SE
- language
- Swedish
- additional info
- ISRN LUTMDN/TMTP--5705--SE
- id
- 1620388
- date added to LUP
- 2010-06-18 15:30:27
- date last changed
- 2010-06-18 15:30:27
@misc{1620388, abstract = {{<b>Problemformulering:</b> Idag styrs lagren på Nederman genom ett beställningspunktssystem där beställningspunkterna är baserade på historisk efterfrågan, ledtid och en parameter kallad bas SS som beskriver hur många dagars förbrukning som ska finnas i säkerhetslager. bas SS är given i en prisoch frekvensmatris vilket leder till att storleken på säkerhetslagret för en specifik artikel bestäms utifrån vilket pris och vilken uttagsfrekvens artikeln har.<br> Nederman har tre olika produktgrupper, inköpta slutartiklar, inköpta komponenter och tillverkade slutartiklar. Däremot finns bara två pris och frekvensmatriser med bas SS definierade, en för inköpta artiklar och en för tillverkade artiklar. Fastän egenskaper för inköpta slutartiklar och inköpta komponenter skiljer sig åt har artiklarna samma antal dagars förbrukning i säkerhetslager. Detta är ett problem som Nederman vill komma till rätta med och istället skapa matriser som innehåller servicenivåer som genererar en tillfredställande total orderradservice för de tre olika produktgrupperna.<br> <b>Syfte:</b> Syftet med examensarbetet är att skapa tre matriser, en för vardera produktgrupp, med servicenivåer som genererar samma totala orderradservice som Nederman uppnår idag. Om inte den totala orderradservice som Nederman uppnår idag är tillfredställande skapas matriser innehållande servicenivåer för att generera en total orderradservice på 92 procent. Vidare syftar examensarbetet till att analysera effekterna som matriserna innebär med avseende på kapitalbindning i komponent- och färdigvarulager.<br> <b>Metod:</b> Studien bygger främst på kvantitativ data insamlad från Nedermans affärssystem IFS men även kvalitativ data som insamlats genom samtal med berörd personal på Nederman. Valet av undersökningsansats är en kartläggning då syftet med studien har varit att dra statistiska slutsatser och det som kartlagts är Nedermans totala orderradservice för de olika produktgrupperna.<br> <b>Slutsatser:</b> Denna studie visar att Nederman bör höja sin totala orderradservice för inköpta slutartiklar och tillverkade slutartiklar medan den totala orderradservicen för inköpta komponenter idag är tillfredställande. Att höja orderradservicen kommer att leda till att kapitalbindningen i färdigvarulagret ökar med 22 procent medan kapitalbindningen i komponentlagret kan minskas med 12 procent. Vidare bör Nederman införa ett nytt mer teoretiskt korrekt sätt vid beräkning av beställningspunkter då det är visat att kapitalbindningen kan sänkas både för komponent- och färdigvarulager genom att införa det teoretiska beräkningssättet. Slutligen bör Nederman även se över storleken på sina orderkvantiteter och vilka artiklar som idag är lagerstyrda som med fördel skulle vara kundorderstyrda istället.}}, author = {{Engstrand, Anna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Effektivisering av lagerstyrning på AB Ph Nederman & Co}}, year = {{2010}}, }